23 jan. 2012

Omstrukturering av dokumentationen och fokusområden i vår

Idag har jag möblerat om i dokumentationen på torget. Jag har flyttat den dokumenation som beskriver torget som plast och vår tanke om förskolans funktion från torgets stora dokumentationsvägg till en mindre vägg på ena kortsidan. Vidare har jag satt upp två längder med svarta bakgrunder för dokumentation på torgets dokumentationsvägg. Där har jag just nu beskrivingen av etablerandet och utveckladet av den pedagogiska miljön som pågått under hösten. Där finns bilder och texter som beskriver hur barnen har utforskat och hur jag har försökt utmana barnen och gjort tillägg i miljön utifrån det. Detta ska jag kompletera med läroplansutdrag och har kompleterat med lite olika citat från litteratur (teori). Under denna dokumentation (som riktar sig mer till vuxna) har jag en längd där jag ska sätta upp bilder på vad som pågår på torget just nu. Dessa ska vara mer rörliga/utbytbara tänker jag och sitta uppe för barnen att diskutera och reflektera över. De bilder som jag satte upp vid de olika stationerna har redan lockat till igenkännande, dialog, diskussion mellan barnen. Jag vill utveckla detta och försöka få barnen att använda dokumentationen mera för att få ideér och tankar om det de eller andra gjort.

Fokuset i vår kommer för min del att ligga på hur små barn utforskar matematik eftersom det; för det första är ett mål för kommunen och för det andra för att jag ska få handledning och ingå i en fokusgrupp i en forskningsstudie som ska arbeta med just detta. Mitt dokumentationsfokus kommer därför att riktas mot små barn och matematik och det ska bli mycket spännande att se hur barnen utforskar matematik på torget.

Ser fram emot en vårtermin med många utmaningar och nya tankar om barns lärande och utforskande :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar