tag:blogger.com,1999:blog-61269945187843369972024-03-13T08:55:16.266+01:00PEDAGOGISKA KULLERBYTTAN" Förskolan är en av de platser där sökandet efter livets och framtidens mening äger rum"
Loris MalaguzziLinda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.comBlogger517125tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-46645094856945588772016-08-11T21:29:00.000+02:002016-08-11T21:29:15.851+02:00Bloggen har flyttat!Du hittar nu Pedagogiska Kullerbyttan här:
kullerbyttanblog.wordpress.com
Välkommen!Linda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-84091027862780542352016-02-06T11:08:00.004+01:002016-04-18T09:16:40.496+02:00Inga "riktiga" lärareJag hade en intressant liten dialog med en (nät)kollega som arbetar i skolan. Hen hade en del frustration över att se lärare som inte sköter sitt uppdrag. Hen menade att det faktiskt finns dåliga lärare men om en annan lärare skulle säga det så skulle det bli upprorsstämning och antagligen en ganska stor hatfest på nätet. När vi pratade om detta så lade jag in mitt inlägg Det är synd om de vuxna Linda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com7tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-28781243729925655692015-12-09T15:42:00.000+01:002015-12-09T15:42:23.614+01:00#STAFETTJULKALENDERN Lucka nr 10 The Adaptable MindHej svej då var det snart jul igen och för tredje året i rad (tror jag bestämt) är jag med i Martina Lundströms STAFETTJULKALENDER som samlar pedagogisk inspiration från pedagoger runt om i Sverige. Förut har det varit bara böcker men såklart har Martina utvecklat kalendern vidare och i år får man också dela filmklipp som har inspirerat. Därför ska jag dela ett filmklipp (som ibland tyvärr Linda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-88267952187111210862015-08-27T18:05:00.001+02:002015-08-27T18:36:35.109+02:00Sen jammar vi lite och provar oss fram- Simon Melin skriver musik med barnen Simon Melin är förskollärare från Brunnsberga förskola som är en del av Västra Ramlösas Reggio Emilia-inspirerade förskolor. Han har på senare tid lagt upp ett flertal små musikfilmer på youtube där han gestaltat sånger som han skrivit tillsammans med barnen på förskolan. Texterna är berättelser om saker som händer med barn, spöken, mammor och sopbilar. De är brokiga, oväntade och Linda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-51560900217589189932015-08-21T09:06:00.001+02:002015-08-21T09:06:11.209+02:00I allt ert planerande, ni glömmer inte bort barnen va? I söndags kväll landade jag hemma klockan åtta och skramlade ur resväskor efter semestern med familjen för att få nån reda och därefter kunna lägga huvudet på kudden inför måndagens föreläsningen om Pedagogisk dokumentation i Partille Kulturum. Efter en lång semester skulle nu tankarna igång igen och huvudet skulle vara med på att känna in och gå i dialog med de pedagoger som skulle delta.
SolenLinda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-43273739781027807352015-08-21T08:55:00.001+02:002015-08-21T08:55:32.797+02:00Allt om KubenDen 30 juni 2013 skrev jag ner tanken om Kuben för första gången på Kullerbyttan. Några veckor senare byggde vid en jag och min man. Ungefär samtidigt byggde Markus Bergenord och Erika Lewis en kub I Stockholm. Idag står det kuber och många förskolor runt om i Sverige. Vi visste inte om varandra då, att vi hade samma tanke nästan samtidigt. Det var först när jag hörde Markus föreläsa som jag fickLinda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-1070035092856940612015-06-28T08:34:00.004+02:002015-06-28T13:20:53.053+02:00Omsorg och lärande- en polariserad debattJag upplever att omsorg och lärande ofta blir polariserade i debatten om förskolans uppdrag. Omsorgen förknippas med dagisbenet och blir synonymt med att byta blöjor och snyta näsor. Lärande blir synonymt med att ha mattesamling och skriva bokstäver.
För mig handlar omsorg om att sörja för att vi tillsammans har det bra oavsett om det handlar om basala behov (som vi alla har, vuxna som barn) somLinda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-24627239038984571602015-05-29T12:34:00.001+02:002015-06-07T16:14:12.591+02:00Återbruk som kreativ kraft av Nina Odegard
"Den här boken tillägnas magin. Och alla människor som lever i den och med den. Och alla material som förtrollar och förhäxar, skapar och förgyller förskolevardagen. "
Nina Odegard 2015
Det var rena julafton här hemma när jag för ett par veckor sedan fick paketet med Nina Odegards nya bok Återbruk -som kreativ kraft. Jag hade hört om den sen en tid och visste att jag skulle få möjlighet att Linda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com6tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-73016347756384515242015-04-27T08:54:00.001+02:002015-04-27T09:16:53.356+02:00Mitt andra ord från SETT2015 är RELEVANS #SETTlaggadJag sitter på tåget idag och läser på sociala medier och funderar lite på mitt nästa inlägg här på Kullerbyttan. Jag vill skriva om mitt andra ord från SETT-mässan- RELEVANS. Jag vill skriva om hur viktigt det är för barnen/eleverna, ja för människan i stort att känna att det som man gör i sitt liv sig är relevant för en. Det kan ju låta flummigt och naivt men jag vill att ni funderar på vad som Linda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-16527507108433337862015-04-18T22:11:00.000+02:002015-04-18T22:11:27.902+02:00SETT2015 i bilder #SETTlaggad
Klara Dolk
Förskolan Syrenen
Jacob Möllstam och Frida Monsén i studion TänkTanken hos Lärarförbundet
André Pops leder samtal om Nätetik för lärare med bl.a. Jacob Möllstam och Elza Dunkels
Christian Eidevald
Erika Kyrk Seger, Martina Lundström, Maria Samrell och Markus Bergenord på Lärarförlagets mingel onsdag kväll.
Taggad på SETT :)
Bild av Max Entin när vi sattLinda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-40891927160363577202015-04-18T21:56:00.000+02:002015-04-19T12:09:43.545+02:00Två ord sammanfattar SETT2015 för mig det första är RELATION #SETTlaggad
Oj oj oj. Vilka dagar jag har haft. Fulla med kollegial kraft för hela vårt utbildningssystem. Fulla med lärare som delar med sig och med barn och elevers meningsskapande och med kärlek till världens bästa yrke.
Föreläsningssalarna har varit fullknôkade, som vi säger i Göteborg, och besökarna har sprungit emellan för att hinna lyssna på alla lärare som delar med sig av sina Linda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-63188343203202099142015-04-06T19:14:00.000+02:002015-04-06T19:14:39.578+02:00Ett litet inlägg om lyssnande......
Om man känner sig lyssnad på, intressant och viktig för sammanhanget man befinner sig i så är det också mycket lättare att bli intresserad, förändra det man tänkte, inta nya perspektiv och lära sig saker. Utbildningssystemet ser inte ut så, inte i så stor utsträckning som det skulle behövas i alla fall. Snarare är det så att utbildningssystemet säger
"Välkommen hit, nu ska vi lära dig allt Linda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-17756309218029300352015-04-02T09:39:00.001+02:002015-04-02T09:39:07.717+02:00#settladdad 2015Inspirerad av Erika Kyrk Seger kör jag också en tillbakablick inför SETT2015 en så kallad #settladdad. I år blir det tredje året som jag är involverad i SETT. För tre år sedan blev jag tillfrågad att delta som en av åtta bloggare i Blogger Corner. Det var mycket roligt och spännande att få förtroendet och gott att möta alla andra som tänkte och tyckte kring SETT2013.Det var också mitt första möteLinda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-24922958029633594092015-03-16T18:28:00.001+01:002015-03-16T18:30:00.430+01:00Pedagogisk dokumentation i förskolanSamlar de fyra första inläggen om Pedagogisk dokumentation i förskolan.
del 1 Barnens tankar bär
del 2 Pedagogernas möjligheter
del 3 Att skapa delar-utrymme
del 4 Reflektion med de allra yngsta
Dela gärna dina tankar!
Linda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-53067356629103177322015-03-08T20:01:00.004+01:002015-03-08T20:01:28.166+01:00Pedagogisk dokumentation del 4 - Reflektion med de allra yngstaIngenstans är är lyssnandet och känsligheten inför arbetet med den pedagogiska dokumentationen viktigare än med de allra yngsta barnen. Många förknippar reflektion och att reflektera med verbal förmåga, alltså ska man kunna reflektera måste man kunna använda sig av och förstå det verbala språket. När det gäller de yngsta får vi bredda vår förståelse för reflektionen, eller kanske försöka förstå Linda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-91149821002188298282015-02-21T15:01:00.001+01:002015-02-21T16:49:42.797+01:00Pedagogiska dokumentation del 3- att skapa dela-utrymmeDen klassiska samlingen är en förskolesituation som flitigt diskuteras. Den får ofta stå för det "pedagogiska" innehållet i förskolans verksamhet. Samlingar med olika innehåll, mattesamlingar, språksamlingar, musiksamling osv. många gånger med en vuxenstyrd idé där barnen i en förmedlingspedagogisk utgångspunkt får lära sig eller öva något särskilt område.
När man börjar förändra sitt Linda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-70299744465435016922015-02-16T09:43:00.003+01:002015-02-16T09:48:27.872+01:00Pedagogisk dokumentation del 2- pedagogernas möjligheterNär man arbetar med pedagogisk dokumentation så får man möjlighet att fundera över sin roll och sitt agerande som pedagog. Man få möjlighet att öva sig på att lyssna och vara genuint nyfiken på vad människor tänker och gör. Man får också fundera på vad det är att vara förskollärare, sina egna erfarenheter som lärare och människa, vad kan bidra med och hur man pedagogiskt leder ett sammanhang med Linda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-82293803900762229192015-02-15T21:01:00.001+01:002015-02-15T21:26:47.324+01:00Pedagogisk dokumentation del 1 - barnens tankar bärJag har länge funderat på hur jag ska kunna reda i tankarna om pedagogisk dokumentation (PD) och det systematiska kvalitets arbetet (SKA). Jag vill någonstans fundera kring varför vi dokumenterar och vem som får något ut av det. Det är väl lite så överlag nu. Hela utbildningssystemet har tagit en ordentlig sväng mot att mäta och kvalitetssäkra och kunna veta vad kvalitet är. Jag känner mig Linda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-62913312971191525492015-02-07T11:46:00.001+01:002015-02-07T11:46:30.642+01:00Det var inte en föreläsning...det var etthundrafemtio...I onsdags kväll var jag på föreläsning med Harold Göthson, via Nätverket Kalejdoskop och Göteborgs Universitet. Harold föreläste för en fullsatt sal med runt 150 personer på Pedagogen i Göteborg. Det var varmt, trångt, det fanns ingen luft och luften var tjock av tankeverksamhet.
Harold inledde med en intressant reflektion om hur vi kan äga eller veta vad vi tillför i andras erfarenheterLinda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-45044370190308738282015-02-01T12:54:00.002+01:002015-02-01T12:54:35.939+01:00Reducerad till en Rutinsituation? - att ge barnen makt över sitt eget livJag spinner vidare på tankar från en twitterreflektion tillsammans med @mammahensvarld Jenny Henriksson och hennes inledande frågor
Hej alla som kan Reggio, kan ni hjälpa mig? Hur ser Reggio på rutinsituationer och lärande? Ping @Thompotti @ErikaKyrkSeger @LTLinder
— Jenny Henriksson (@mammahensvarld) January 31, 2015
@LTLinder @Thompotti @ErikaKyrkSeger jag undrar pga jag mest läst om Linda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-35819504188433764352015-01-26T17:06:00.001+01:002015-01-26T17:18:45.939+01:00Att blanda ihop kreativitet med variation #linedu #bett2015
"I kreativitet ingår att frambringa nya idéer, vara originell, genomföra idéerna och att bearbeta dem. Fantasi är till skillnad från kreativitet uteslutande en kognitiv process; kreativiteten leder till ett resultat eller en produkt.
Wikipedia sökning: Kreativitet
Bild från Louisiana
Efter studiebesöket på en av skolorna i London så diskuterade jag med några svenska Linda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-82069014595330931542015-01-24T23:02:00.000+01:002015-01-25T09:52:45.930+01:00Vilda bananer, kuber och trådar #linedu #bett2015
Efter fyra intensiva dagar i London så flyger jag nu hem. Huvudet är fullt med intryck och tankar. Vissa är det mer reda i, andra är mer trassliga. När jag, Erika och Markus efter fredagens föreläsningar, plockade ihop våra tankar så redade vi lite i begrepp som vi tänkte kring, pratade om bilder vi hade av processer och nätverkande.
Vi gled in på upplevelser av hur pedagoger och Linda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-40761520743924658192015-01-23T01:55:00.001+01:002015-01-30T13:52:10.267+01:00Many to Many- kraften i närverken #linedu #bett2015
Är på BETT med Lin Education. Hela upplägget ärt tanken om nätverkandets kraft.
Tisdagen startar med kortare inspirationsföreläsningar. Stämningen är hög vilket kan avläsas på det konstanta bubbel av dialog som sjuder i lokalen på vackra Beaumont Estate som Lin Education har hyrt för konferensen.
Inleder gör Bonnie Stewart som med hela sin uppenbarelse, tydlighet och Linda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-73453043145825063732015-01-16T11:39:00.001+01:002015-01-17T08:23:49.146+01:00Privat och Professionell- nya resor, nya läranden
Oj oj oj. Nu händer det mycket. Har funderat en del på hur jag ska pussla ihop de olika delarna både rent fysiskt men även digitalt. Ska försöka reda ut ett och annat för er (och kanske då också för mig själv) här just nu.
Jag arbetar nu som ni vet 20% för Rektorsakademin Utveckling, RAU, med Sett-mässan. SÅ spännande och helt galet bra kommer det bli när vi ses allihop i april. Jag ser fram Linda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-12873263583300777042014-12-18T09:00:00.002+01:002014-12-19T22:41:14.297+01:00Summering och Framtidsutsikter 2014-2015Nu är snart 2014 slut. Ett år som för mig har inneburit många utvecklande, utmanande och positiva händelser men också en väldigt svår personlig förlust som för alltid kommer ha förändrat mig och den jag är som person, den som jag blir i möte med barnen, kollegorna och föräldrarna, med hela vårt samhälle, med vad som betyder något och hur jag ser på livet.
Jag har under året fått vara med Linda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.com5