27 jan. 2012

Tid för reflektion

Idag har vi haft studiedag. Vi startade med att se på och reflektera runt tvååringarnas verksamhet under hösten. Vi fick se pedagogernas utväderingsdokumentation. Vi diskuterade synen på små barn, bytte tankar om hur vi som pedagoger kan lyssna, följa och utmana dem, brottades med tankarna om vad vi förväntar oss av vad små barn kan. Mina kollegor hade fått många nya tankar och såg förändring i sitt arbete och en grogrund för vidare utveckling. Det var SÅ värdefullt att få ta del av, mer sånt säger jag!
Efter detta blev det mer samtal kring vår lokala arbetsplan. Vi funderade och argumenterade kring vilket område vi skulle lyfta för vidare reflektion. Det som blev kärnan i våra tankar var hur våra värdeord Demokrati, Delaktighet och Meningsskapande faktiskt kunde synliggöras i verksamheten. Vi pratade om hur vi ofta "pratar om" hur vi ska göra men inte får ner det på golvet. Det blir mycket ord och lite handling. Mitt förslag var att utgå från situationer där det finns dilemman, motstridighter.
Vi lyfte Mötet som en sådan situation. Hur får vi mötena att bli meningsfulla för barnen och hur odlar vi som vuxna mötet som plats för tankeutbyte och reflektion för barnen? Hur hjälper vi barnen att ladda mötet med en positiv förväntan och hur låter vi barnen äga mötet? En intressant diskussion som väckte många tankar om organisationen och om hur vi vuxna påverkar.
Efter vår gemensamma reflektion så delade vi upp oss och då kom min fina vän och mentor till förskolan för att lämna en spegel som var min :) Det hela slutade med att hon stannade och hon och jag reflekterade tillsammans resten av tiden. Det var så gott för mig att få en blick utifrån och få dela tankar med någon som jag arbeta länge med. Värdefullt med någon som känner mig och mitt arbete och kunde se hur jag utvecklats och förändrats.

En härlig dag med mycket tankar alltså....undra vad som kommer ur den :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar