7 okt. 2014

Nu är KUB-inspirationen här!


"Vi fastnade direkt för kuben och började bygga. Vi har nu två inne och två ute. De är så genialiska i all sin enkelhet" Anna Bergström Ekuddes förskola, Uppsala

I slutet av augusti 2013 byggde jag och min man kuben som jag funderat på under sommaren. När jag var tillbaka på förskolan någon vecka senare så fick barnen ge besked om vad de tyckte. Fyraåringarna, som jag byggt kuben för, ville aldrig sluta bygga. Samarbetet var spikat när de faktiskt inte nådde så bra själva, de behövde varandra för att dra tygerna hela vägen över kuben, eller hålla och skicka material som skulle upp på taket. Konstruktionerna var oändliga, discot var nog mig favorit för att jag gillar glitter och färg. Här har du nu framför dig fem förskolor som har inspirerats av kuben och hittat sina egna lösningar. Låt dig inspireras MEN kom ihåg att materialet i sig är inte meningsfullt, det är vi tillsammans som gör det meningsfullt. 


Här kommer lite bilder från vår kub. Den har måtten 150×150 och har just nu olika sidor med svart tyg, vitt tyg, vitt nät och byggplast i remsor. Vi tänker att den ska vara föränderlig och har därför kardborre på en sida så man lätt kan byta ut tyget. Vi märkte att barnen tyckte om när den fick ett tak, det blev mer en koja då. Vi vill använda olika skapande material där i samt göra ett mysigt ställe med hjälp av ett täcke där man kan sitta mitt i t.ex ett projicerat akvarium, när man är nyvaken. Vi gillar också tanken med att det blir en station i kuben och en annan utanför vid vid I-paden med t.ex Gravitarium. Vi ska sätta hönsnät i taket för att kunna hänga upp t.ex. tygremsor, ficklampor, prismor m.m. Vill gärna ha tips på fler sätt att använda den! Barnen är födda 2012.
Emma, Ulla-Karin och Eva- Solgläntans förskola, Göteborg









Vår kub på Billingstorps förskola avdelning Ängen i Skövde kommun. Syfte med kuben är att ge barnen möjlighet till en lugnt aktivitet där de utmanar sina sinnen. Vi har jobbat med ljus och skugga och använt material så som ljusslinga, cd-skivor, ficklampor och speglar. Vi har även fått in känsel med olika mattbitar som ligger på golvet. I rummet spelar vi musik med naturtema. Tanken är nu att se vad barnen vill med kuben och sedan utveckla detta vidare.

Marie Halvarsson, Billingstorps förskola, Skövde




Vi har fått två kuber till våran gård. Två tomma skal. Vad kan det bli av dem undrade vi? 
I dag blev den lilla kuben en stuga. Dem fick väggar och tak och sedan golv och fönster. Det byggdes ett kök, en altan, en bokhylla, en parkering, en soptunna... Fler och fler barn engagerade sig och blev nyfikna på bygget och fler saker tillkom. Stugan blev en restaurang, sedan en glasskiosk. Man fick ett nummer när man beställde som ropades upp när glassen var klar.

Tänk vad en tom kub kan bli med barnens fantasi och kreativitet. Undrar vad den blir i morgon?

Anna Bergström, Ekuddens förskola, Uppsala. 





Pilgläntans förskola (4 åldersindelade hemvister) i Varberg startade i mars i år 2014 och vi började att bygga en kub i de yngsta barnens miljö. Denna kub inspirerade till flera olika former som idag fungerar som "rum rummen". Vi planerar att tillverka några mindre kuber till vårt torg som barnen kommer att få konstruera och förändra i leken. Planer finns även för fler kuber utomhus och runt omkring förskolan inspireras vårt och barnens intresse av nybyggnation av villor som liknar kubens konstruktion. 

Nina Melen, Pilgläntans förskola, Varberg









Vi har tänkt sinnesupplevelser med våra 1-åringar:

Syn: Allt i stort sett som man kan se, samt projicering från projektor olika rörliga klipp med musik från youtube och div appar på paddan, allt från akvarium, babblar och mandalas
Ljud: från klippen, samt instrument som hänger från kuben
Känsel: känna på det som hänger, mjukt hårt, päls och disksvampar fastlimmade på kanten.
Doft: nejlikor i en flaska som pyser ut doft när man trycker på den
Smak: Denna är lurig, vi hade kanel i en strumpa som var mycket väl utforskad (alla barn var brunprickiga runt munnen..) men då vi har HYFS-regler att förhålla oss till kunde vi tyvärr inte ha kvar den. Strumpan var tänkt som doftupplevelse men barnen ville såklart även smaka. Tips på smak är välkommet!

Kuben fungerar även som en mötesplats då den är placerad centralt i rummet där vi vistas mycket.

Malena Gustavsson med kollegor på Prilyckans förskola, Göteborg





Jag blir SÅ glad när jag ser vilken tillgång barnen får till kreativa miljöer. Jag hoppas verkligen att dessa kuber ger ingångar till mycket utforskande, fantasi och kreativitet. Tusen tack alla förskolor som har skickat in bilder och texter för att dela med sig av hur ni tänkt om era kuber. Hurra för er allihop!

Visst saknar ni Syrenens förskola? De får ett eget inlägg :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar