8 jan. 2012

Atelierista-Mycket tankar, lite görande?

Denna vecka har varit lugn och lite annorlunda. Vi har arbetat mycket ihop över avdelningarna för att få ihop personal och scheman på ett bra sätt. Nästa vecka drar det igång igen som vanligt fast då är jag inte där. Skolar in min son på hans nya förskola.

Jag har många tankar och förväntningar på denna termin. Jag har under hösten utvecklat den pedagogiska miljön utifrån barnens görande, samtalat ihop material, organiserat, arbetat upp reflektionen och ljuset. Det har tagit mycket tid och är givetvis ett pågående arbete men att fokuset har legat mycket vid detta har varit absolut nödvändigt för att skapa en grundmiljö som kan anpasasas. Det jag inte har hunnit med är att göra dokumentationen av detta arbete synligt på torget. Jag har gjort en projektbok där jag samalat bilder och korta beskrivande texter och kanske att jag använder mig av detta som underlag för att synliggöra arbetet även på "väggen" eler på vilket sätt jag nu väljer. Jag har under arbetet gett tillbaka barnens upplevleser till dem med hjälp av bilder men inte hittat ett sätt att samla dessa bilder eller använda dem aktivt i miljön. Detta vill jag utveckla och har börjat med att laminera olika händelser där barnen varit aktiva ensamma eller tillsammans i olika utforskande. Jag vill (till att börja med) få igång  återskapandet utifrån bilderna och samtalen kring dem.

Parallellt med detta har jag utvecklat ateljén och introducerat material till barnen med grund i min utbildning till Atelierista. Jag kan så här i eftervhand se att det är här mitt fokus på barnens arbete har legat. Det är väl ganska naturligt med tanke på att utbildningen tagit mycket av min tanketid.

Under hösten har jag också känns en del frustration över att inte riktigt räcka till. Jag ser fram emot att få tillgång till reflektion med mina kollegor som arbetar som Torgpedagog på stora torget, Atelieristan och Utetorgspedagogen så att vi få dela tankar kring våra roller, den pedagogiska dokumentationen och organisationen i våra rum. Under hösten har vi på huset försökt hitta våra nya roller och hitta barnen där de är i sitt utforskande. Alla har arbetat lite på eget håll för att få en grund att starta i. Vi har diskuterat mycket praktiska saker för att få rutiner och flöden att fungera. Nu till våren är det dags att reflektera mer tillsammans så att helheten på huset blir synlig och vi får syn på varandras arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar