28 mars 2011

Barns subjektskapande

Läser med stora ögon Nordin-Hultmans doktorsavhandlig Pedagogisk miljö och barns subjektskapande och tänker att det är en oerhört viktig aspekt ur vilken vi ser och bedömer barn och ungas möjligheter i utbildningssystemet. Hur blir man i samspel med sin omgivning, med de ramar och regler som satts upp?

Vilken utmaning för oss att tänka på hur de samanhang vi skapar i förskolan ger barnen olika möjligheter att visa vilka de är. Vilken utmaning för oss att rikta blicken mot verksamheten och den pedagogiska miljön istället för mot det enskillda barnet! Fundera på hur vår verksamhet ser ut, vad vi begär och ser som normalt. Vi har en historia av att rikta problemet mot barnet, att det är barnets "fel" men som Nordin-Hultman vill påpeka- hur kommer det sig att barnet kan fungera i en situation men inte i en annan? Varför ser vi inte på de situationer som fungerar och frågar oss vad det är barnet finner intressant och utmanande här och varför inte andra former av verksamhet tilltalar barnet på samma sätt? Börjar vi tänka så här så kan vi handla utifrån att strukturera om det vi gör för få barnet i situationer där det kan blomma. Alla ska inte göra samma saker, är inte detta då individanpassad och inkluderande verksamhet så som vi strävar efter?

Läser vidare och begrundar....

8 kommentarer:

  1. Den boken har jag läst nyss, den ingår i vår kurslitteratur. Visst väcker den mycket tankar och man får verkligen ta sig en tankeställare. Tänk vad viktigt det är att se alla barn och upptäcka vad som lockar deras intresse. Tänk vilken viktig uppgift vi har att erbjuda en miljö där det finns något för alla.

    SvaraRadera
  2. Samma kurslitteratur här :), jag håller på med den just nu. Mest fokuserad på det teoretiska perspektivet.Och ja, intressant är det.

    SvaraRadera
  3. Fortsätter vi så här startar vi en bokklubb snart :).

    SvaraRadera
  4. Just nu läser jag Om värden och omvärlden, verkar riktigt bra men jag har inte kommit så långt än. Den ingår inte i min kurs, utan den har jag köpt själv och läser för att jag ville det. Jag gillar att läsa literatur som jag har nytta av i mitt jobb. Tar tacksamt emot tips på bra litteratur.

    SvaraRadera
  5. He he he...ja det blir en bokklubb det ser jag ju nu :)

    SvaraRadera
  6. * Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L., & Wehner-Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap – upptäcka,utforska, lära
    * Giudici, Claudia, Rinaldi, Carla & Krechevsky, Mara (red) (2006). Att göra lärandet synlig barns lärande individuellt och i grupp.

    Jag hade dem som kurslitteratur föra våren när jag gick förskolelyftet och jag använder dem som "handbok" i mitt arbete, just om att fånga lärandet, dokumentera och utveckla vidare.

    Min otur är att att jag jobbar ensam, har inte lyckats få med på tåget mina kollegor. Rättare sagt har jag deras stöd så länge jag gör vad jag vill och tycker och de behöver inte hålla på att vara inblandade på något sätt.

    Jag bara älskar din blogg Linda, jag säger det igen. Det ger mig otroligt mycket.
    Tackar ännu en gång.

    SvaraRadera
  7. Tänk vad gött det är att ha kollegor på nätet! Vi kan inspirera varandra och tänka tillsammans. Mycket kommer hända mina vänner, det säger jag er, med synen på de yngre barnens lärande. Vi behöver fler som tänker och forskar och ser, det är det vi ska göra så småningom!

    Tack för att ni gör mig delaktig i era upptäckande och utforskande!

    SvaraRadera
  8. Den boken .. Barn och naturvetenskap har jag på min kurs nu.... en helt underbar bok.
    Jag känner som du sspirit.... har blivit väldigt inspirerad av min kurs och denna bloggen och jag försöker i min tur att inspirera mina kollegor men det är inte alltid så lätt. Dom har inget emot att jag kommer med ideer och inför nya saker.
    Men det blir väl så kanske att man blir lite för entusiastisk när man går en kurs.... men jag hoppas verkligen inte att det ska lägga sig utan jag vill verkligen fortsätta att utvecklas och förändra miljön på förskolan till en lärande och inspirerande miljö för barnen.

    SvaraRadera