1 mars 2011

den kompetenta förskolan

I förskolan är barnet en del av en helhet, en del av ett demokratiskt och inkluderande samhälle. Förskolan är ett samhälle i miniformat, en plats att öva att ta ansvar, att få växa, att ta hänsyn, att vara en del av. Här finns det vuxna som tar ansvar som ger barnen verktyg att arbeta med, att utrycka och undersöka på många olika sätt samt utmanar dem i deras utforskande.

Jag tänker inte på barnet som ett barn som har behov. Jag tror inte på diskuresen där man tror att "få sitta i frökens knä" är den ultimala förskoleupplevelsen. Där pedagogerna blir extra-mammor/pappor och miljön är ett lekrum.

Jag vill se förskolan som ett komplement till hemmet, ett ställe som inte alls liknar hemma. Ett ställe där alla barn får möta nya miljöer och där de tillsammans med andra barn och vuxna kan utforska omvärden. Barnet har rättigheter; att vi lyssnar och ser barnets erfarenheter, nyfikenhet, utforskarlust och utmanar barnet i att tänka och göra.

Förskolan har också ett ansvar att göra barns röster hörda i samhället och göra barnen till en del av samhället. Här når vi ut genom att vara med barnen utanför förskolan (ta del av kulturutbud, undersöka samhällskontruktionen m.m. ), bjuda in samhället till förskolan (t.ex. politiker, olika experter inom olika yrkesgrupper) göra våra projektböcker,  ha  utställningar, utbilda föräldrar och göra dem delaktiga i vad förskolan är idag och vad vi gör.

Vad tror du om framtidens förskola? Hur ser den ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar