15 mars 2011

Fyller på

Ja, jag ligger i stargroparna till förändring just nu och berättar när allt är klart. Under tiden fyller jag på med kloka ord och tankar. Just nu från boken Från kvalitet till meningsskapande av Dahlberg, Moss och Pence.
Två citat, ur boken,som jag tänker kring just nu.

" Pedagogens arbete består till större delen i förmågan att lyssna, att se och lära utav det som barnet säger och gör."

Jag tänker att en sak som jag tar med mig från mina första år ute i verksamheten är att ju tystare jag är, ju mindre jag hör min egen ölst desstå mer kan jag höra barnens. Det är verkligen inte läraren "show" det är vår uppgift att lyfta barnens utforskande.

"Det är viktigt att hålla barnens frågor, hypoteser, teorier- men också deras fantasi levande och att följa och studera hur de söker och skapar mening i tillvaron"

Vuxnas sätt att se på små barns görande har förändrats, eller är på väg att förändras. Vi går ifrån att tro att barn är beroende av vuxna som förebild och att relationen till den vuxne är den som är viktig för barnet till att se att barnet utforskar hela tiden oavsett om en vuxen är med eller inte. Barnet utforskar i relation med sin omgivning, med olika typer av material,  med andra barn och vuxna.

Detta gör såklart att förskolan står inför ett paradigmskifte, en syn på barn som medskapare inte mottagare.

2 kommentarer:

  1. Precis detta pratar vi mycket om på min kurs.. Forskande barn, medforskande pedagoger. Tänk vad små barn kan... och vad viktigt det är att vi lyssnar på dom och tar deras tankar på allvar. Detta är så fascinerande, jag slutar aldrig förundras över vad mycket små barn kan. Det är riktigt häftigt faktiskt.

    SvaraRadera
  2. Åååå jag håller med dig Bitte! Jag tror vårt "kunnande" om små barns tankar och görande bara är i sin vagga. Jag tror det kommer hända stora saker inom en snar framtid och vi är där mitt i , vad spännande!!

    SvaraRadera