29 sep. 2012

Surfplattan för oss närmre varandra

I två veckor har vi haft Ipaden framme. Vårt fokus med barnen och mellan varandra har varit att använda den i dokumentationssyfte. Vi har filmat och tagit kort. Vad har vi upptäckt?

Vi har upptäckt hur vi filmar mera och hur filmandet gör att vi får syn på en massa interaktioner i utforskandesituationer. Vi får möjlighet att se saker tillsammans och prata om dem direkt. Såväl barn som pedagoger. Vi kan reflektera på en gång efteråt, vad hände, vad gjorde vi, hur blev det, ser vi mönster, vad vill vi vidare? Vi kan dela. Jag filmade en av mina kollegor när hon är tillsammans med ett par barn och filmen visar interaktionen mellan barnen, mellan min kollega och barnen, och även den "tysta" kommunikationen mellan mig (som filmar) och min kollega genom hennes uttrycket i hennes blickar mot kameran (mig). Vi har också filmat tillsammans med barnen och barnen samlas för att titta på sina filmer tillsammans. Vi upplever att de är intresserade av att se sig själva och varandra och filmerna genererar samtal dem imellan. De är också uppmärksamma på vilka som är med, vilka röster som hörs o.s.v.

Ipaden ger också oss en möjlighet att tillsammans med barnen dela upplevelser med föräldrarna. Det blir en möjlighet för föräldrarna att komma närmare verksamheten och det gör att vi (barn och pedagoger) får syn på vad föräldrarna tänker om det som deras barn gör. Flera föräldrar har berätta hur spännande de tycker att det är och hur de verkligen uppskattar det. De känner sig mer delaktiga och de känner att vi tycker det är viktigt att de är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar