11 sep. 2012

Barnen i relation till varandra OCH materialet.

Per Bernemyr har vairt hos oss och handlett två halvdagar. Vi fick också möjlighet att lyssna till honom under föreläsningen igår kväll. När jag mötte Per under hans rundvandring på förskolan strax före första handledningstillfället skakade vi hand och så sa han, jag vill bara veta en sak, vill ni ha uppmuntran eller motstånd? Motstånd sa jag.

Det fick vi och det var bra. Vi fick syn på mycket som vi kan utveckla och fördjupa oss i. Alla vi pedagogerna som arbetar på undervåningen fick konkreta tankar om hur vi kan tänka fördjupat kring vårt material och vad vi kan fokusera på i våra obeservationer. Vi fick bekräftelse i saker som vi upplevt som större bekymmer och vi fick olika förslag till lösningar. Vi fick också bekräftelse i att värdesätta reflektionen för att lyfta värdet av barnens utforskande i förskolan och vår möjlighet som lärare att fördjupa den.

Per ägnade båda handledningstillfällena åt att reflektera tillsammans med oss över vad pedagogisk dokumentation kan vara. Vi hade samlat bilder utifrån vår gemensamma tanke som vi beslutade förra veckan och hade tillsammans reflektion runt de bilder och filmer som vi samlat/ runt de obeservationer vi gjort. Vi pratade om hur man tar bilder och vilka bilder som blir intressanta att reflektera runt samt vilka bilder som kan locka barnen till att prova på något,upprepa eller utveckla. Vi pratade mycket om att vi ska våga göra skilland i det vi observerar, att vi ska våga se på material, situation, relation, hur det påverkar och vad vi kan förändra lägga till för att fördjupa förståelsen för barnen och fortsätta utforska på andra/olika sätt. Vi ska också våga "störa" och leda tillbaka barn till tänkta utforskande eftersom materialen och situationen är vald av oss för en anledning. Vilka egenskaper har materialet? Vilka utforskande lämpar det sig för? Vilka utforskande lämpar sig bättre med ett annat material? På så sätt följer vi barnet i vad de önskar utforska men bestämmer kring vilket material som utmanar det utforskandet.

Per pratade om vad förskolans tillägg är och höll fast vid att vår möjlighet att erbjuda barnen ett fördjupat utforskande handlar om vilket material vi väljer och i vilka situationer vi sätter barnen. Det är inte bara barnens relation till varandra det är barnens relation till varandra och till materialet.

Två intressanta handledningsdagar har gett oss en gemensam plattform för utmaningar, nu ser jag verkligen fram emot att fortsätta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar