16 sep. 2012

Nästa vecka packar jag upp vår Ipad

Fortbildningstillfället om hur man kan använda Ipads i förskolan kommer ske den 24 september men Ipaden ligger i vårt skåp redan. Jag tänkte först att jag skulle vänta med att packa upp den men med vårt bokstavliga indansande i projekttankar så ser jag att jag inte kan vänta.

När vi nu börjar känna på barnens utforskande av musiken, rörelsen, kommunikationen är filmandet vår största möjlighet att följa och dokumentera det som händer. Vi filmar nu med våra små kompaktkameror men jag känner att vi behöver övergå till Ipaden för att få filmerna samlade på den. Dessutom vill vi ju kunna ge filmerna till barnen på ett enkelt sätt då de kan uppleva/återuppleva sina egna och andras erfarenheter. Detta är inte alltid det lättaste...Ett klassiskt exempel var före mellanmål när jag hade två barn som var nyfikna på att se sin dansupplevelse. Jag startar upp datorn ur viloläge och stoppar in SD-kortet. Datorn hänger sig och svarar inte (detta är en ett år gammal PC, en bärbar). Jag stänger av den och den startar upp igen men ska då uppdatera och tuggar vidare. Vi väntar och väntar och sen ska min kollega gå hem och jag ska göra mellanmål. Barnen sitter nu på bordet och efter 15 min kan jag äntligen sätta på filmen ( efter att jag först lagt över den på datorn eftersom att filmen hackar om man spelar den från SD-kortet)

Ja tänkt hur det kan bli.....Ni förstår vårt behov. En ytterligare aspekt är att det blir intressantare när barnen kan vara med och filma att man tydligare kan se vad som filmas, det blir större och fler kan se och vara/göra tillsammans. Så på måndag åker de fram, jag förstår inte hur jag kunnat vänta så länge, det är inte riktigt min stil....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar