22 sep. 2012

dokumentation för att sätta igång, driva vidare och koppla ihop

Under Per Bernemyrs besök blev det ännu tydligareför mig hur viktig dokumentationen är för att sätta igång, driva vidare och koppla ihop händelser, upplevelser och görande.

Vi har under början av terminen nu observerat vilka miljöer som lockar barnen, vad de stannar upp vid och vill hålla på med. Ett material som jag har sett lockar många barn är våra regnbågsklossar, det är former; trianglar, rektanglar, kvadrater m.fl. som har en ram av trä och sedan plexiglas i som antingen är färgat eller fyllt med något tex. blå sand, rött glittervatten eller gula plastkulor. Barnen har sorterat dessa i färg eller efter form, lagt dem på OH:n, byggt med dem eller tittat igenom dem på varandra eller på andra saker.

Ett av barnen tog en dag upp den gula halvcirkeln och kikade igenom den på den blå himlen utanför och utbrast, himlen är grön! Vi (barnet, ett par barn brevid och jag) provade hur man kunde göra himlen i olika färger med hjälp av klossarna. De provade olika färger att se igenom och fick på så vis olika färg på himlen. Snart började de även kika på varandra. De gjorde varandra till olika fäger. I vanliga fall hade jag väl fotat barnen som höll på med detta men efter att Per uppmärksammat mig på att tillsammans med bilderna av barnen som håller på bör det också finnas bilder av vad barnen ser så provade jag och barnen att fota det andra barnet (den de tittade på) genom den färgade formen. Nu fick vi bilder av barnen i olika färger. De var väldigt fascinerade över detta. Till nästa dag skrev jag ut bilderna och satte upp dem tillsammans med barnen och placerade formerna nedanför. Några barn som inte varit med började genast utforska detta fenomen med hjälp av bilderna och formerna.
På eftermiddagen nästa dag kom en förälder till ett av barnen som varit med och utforskat in på torget och sa - Nu genomför jag mitt uppdrag Linda! På morgonen samma dag hade jag bett föräldern titta på dokumentationen tillsammans med sitt barn och låta barnet förklara vad det var som hänt. Tllsammans satt de nu där och spana in bilderna och pratade om utforskandet. Några andra barn kom dit och tillsammans visade de nu föräldern hur man kunde göra. Föräldern hade andra perspektiv, andra frågor och en massa uppmuntran och bekräftelse att dela med barnen.

I gropen har det nu växt fram möjligheter att hålla på med ljus och färg. Den vita mattan ligger redan på golvet och i taket hänger nu en mängd med vita ballonger och det finns även ballonger i gropen. Ett av barnen har nu hittat ett sätt att göra de vita ballongerna gröna, gissa hur? Detta vill jag utveckla för att barnen ska få gräva vidare iutforskandet av ljus och färg.

På samma sätt kommer jag skapa en plats för rörelse, dans, ljud i mitten på torget och med hjälp av material och dokumentationen ( en levande sådan med anteckningar, bilder, tankar) vidare utforska med barnen, mina kollegor och föräldrarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar