3 sep. 2012

När blir dokumentationen pedagogisk?

Många olika begrepp och tankar går runt hos oss nu när vi startar vårt övergripande tema för att sedan gå in i projektarbeten. Jag skulle vilja beskriva lite hur jag tänker kring pedagogisk dokumentation. Jag har tidigare varit inne på vad det är som gör dokumentationen pedagogisk och sa då som Hillevi Lenz Taguchi sagt att dokumentationen blir pedagogisk när vi använder oss av den. Jag skulle också vilja säga att detta användade behöver betyda en skillnad eller att något förändras tack vare arbetet med dokumentationen. Så hur använder vi oss av den och hur gör den skillnad?

När vi nu skapar våra reflektionsmöten tillsammans, vi pedagoger, så arbetar vi utifrån en gemensam metanivå (tankar om våra tankar). Vi har tänkt på något som vi vill undersöka i verksamheten. För oss handlar det just nu om ett av våra valda värdeord som vi, enligt vår demokratiska utvärdering, vill bygga verksamheten runt. Detta ord vill vi nu fördjupa våra tankar kring och söka i verksamheten. Vi vill se hur det upplevs av barnen (vår tolkning), av oss pedagoger och  hur föräldrarna ser på det/upplever det.

Under detta vårt första gemensamma reflektionsmöte för terminen så skapade vi en fråga för veckans arbete/dokumentation. Detta för att ge oss alla (vi är sju stycken) ett gemensamt fokus för dokumentationen denna vecka. Nästa måndag tar vi med bilderna/filmer/händelserna till mötet för att tillsammans tänka kring det vi sökte och skapa en ny fråga med utgångspunt i det vi ser. Så här bygger vi sedan vidare under terminens gång. Att få ett gemensamt fokus tror vi underlättar för oss så vi inte är och plockar i allt och ingenting utan istället fördjupar oss i något som vi valt tillsammans.

För att samla dokumentationen har vi startat ett dokument där vi samlar det som ska gå under vårt gemensamma tema. Detta dokument har vi som grund för varje reflektionsmöte och fyller på under mötet med våra tankar, bilder och vidare. Jag och vår utepedagog kommer vara ansvariga för att dokumentationen förs ihop utifrån det vi har pratat om på mötena samt att koppla till relevant teori och forskning.

Imorgon kommer våra Ipads så vi ställs såsmåningom inför faktumet att föra över detta till denna (om vi nu tänker göra så) istället men men, det finns säkert en lösning. Dessa gör dock att vi kan dela bilderna och filmerna med dirket med barnen och höra deras tankar om det som hänt och det vi tillsammans gjort. Det blir förhoppningsvis då enklare för oss att ge tillbaka dokumentationen till barnen samt för barnen att arbeta med den direkt i stunden.

Jag ser väldigt mycket fram emot att arbeta i storarbetslaget under denna höst och jag ser många möjligheter för barnens delaktighet och för att gemensamt odla de demokratiska värdena. Hur projekten växer fram återstår att ta reda på i vårt utforskande tillsammans.

4 kommentarer:

  1. Jag antar att det sker i och med att en pedagog skriver den? ;)

    SvaraRadera
  2. Dina tankar är alltid så värdefulla Linda! Själv har jag också börjat en ny kurs i just dokumentation och ska börja plöja igenom många av mina gamla böcker igen. Däribland Hillevi Lenz Taguchi. Alla borde läsa dessa böcker någon gång då och då. Min senaste läsebok är "Vad berättas om mig?" vilket skapar massor av tankar runt barnets delaktighet i dokumentationen. Rekommenderas varmt då man blir provocerad till en egen ståndpunkt!

    http://forskoleliv.blogspot.se/

    SvaraRadera
  3. Therese! Jag saknar våra träffar! Ska bli spännande att följa din framfart :) Blogga, blogga! Hoppas du hittar styrka i barnen och i det du tror på. Vi hörs! Kram!

    SvaraRadera