6 sep. 2011

Stora öron

Nu inleder vi vår observationsfas. I två veckor (till att börja med) lyssnar vi in barnen i mindre grupper. Hur gör de? Vad säger de? Barnen är aktiva i miljön och vi har blocket i knät och kamran i handen och fångar lärande i stunden, diskussioner, tankar och görande. Vad finns det för spår? Finns det barn som utforskar liknande spår? På fredag pratar vi med varandra om detta utifrån bilderna.

"Du får komma till oss på fredag, men det är inte fredag idag, det är natten idag och stjärnorna lyser...nu får du gå för vi ska sova i vårt hus"

C 3år

10 kommentarer:

  1. Har ni någon mall för observationerna?
    Blir svårt om ALLT ska antecknas.

    SvaraRadera
  2. Allt antecknas inte :)Vi har två vida frågor just nu för att inte fastna i våra egna spår. Hur gör barnen? Vad säger de? Vi försöker följa samanhang. Vi ser inte allt. Vi har inte mer än sex barn åt gången. Det är en övningssak, man måste försöka se vad som händer och hitta en teknik för att lyssna, anteckna och ta bilder. I den fas vi är nu söker vi efter vad barnen är intresserade av. Där finns inget specifikt fokus (förutom just det då). När vi senare pratar med varandra över dokumentationen ser vi om vi hittar liknande spår, då kan vi börja söka på nästa nivå. Där har vi ett gemensamt fokus, låt oss säga att det är barnens förhållande/tankar/samtalande om tid ("du får komma till oss på fredag...nu är det natten"). Härifrån kommer sedan utmaningarna och miljöanpassningarna, men det är ett senare kapitel :)

    SvaraRadera
  3. Så otroligt inspirerande just nu denna blogg. Jag känner själv, att jag efter ett år i yrket redan tappat suget och undrar hur ska vi ta oss vidare i vårt arbete. Mycket fokus läggs på praktiska vardagsproblem och känns som vi inte har fokus eller mål med vad vi vill med våran verksamhet. Men det du skriver ger mig ändå känslan tillbaka till varför jag ville arbeta som förskollärare och utbildade mig till det. Tack!

    SvaraRadera
  4. Förlorar ni inte väldigt mycket tid till att försöka gissa er till vad barnen är intresserade av. Vi har ju en läroplan där de står vilka mål som vi ska arbeta med på förskolan, varför följer ni inte den?

    SvaraRadera
  5. Jag ser det som nödvändigt att utgår från barnens erfarenhetsvärld eftersom det står i läroplanen.

    "Barnens nyfikenhet, företagsamhet
    och intressen ska uppmuntras och deras vilja och lust att lära ska stimuleras."

    "Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation
    och drivkraft att söka kunskaper."

    "Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för den pedagogiska verksamheten. Den ska utgå ifrån barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter. Flödet av barnens tankar och idéer ska tas till vara för att skapa mångfald
    i lärandet."

    Hur brukar du tänka kring upplägget av verksamheten?

    SvaraRadera
  6. Jag ser det som att det är med utgångspunkt från målet, och att vi därifrån tar tillvara på barnets erfarenhetsvärld, intressen, lust att lära osv

    SvaraRadera
  7. Jag tänker omvändt håll. Från barnens intressen till att implementera läroplanen i barnens utforskande. Där använder vi oss av våra kompetenser som lärare när vi synliggör läroplanens strävansmål i barnens utforskande. Den pedagogsika miljön är stommen i att omge barnen med läroplanens intentioner, att ge dem möjligheter att ständigt utmanas i den.
    Vi strävar efter att ge barnen en meningsfull helhet och tänker att genom att utgå från deras intressen och deras tankar så har vi en naturlig ingång till deras nyfikenhet vilken är grunden i allt lärande :)

    SvaraRadera
  8. Men blir det inte ett oerhört svårt arbete då vi alla inom förskolan kontinuerligt och systematiskt ska dokumentera varje barns utveckling och lärande? Om jag skulle utgå från varje barns intresse så skulle jag kanske ha 20 olika intresse/projekt att jobba med.Och sedan försöka hitta dom i läroplanen, varför inte göra tvärtom? Och hur ser ni ett förändrat kunnande hos varje enskilt barn. I och med att vi ska dokumentera varje enskilt barns utveckling och lärande så ser jag det du beskriver som oerhört resurskrävande. Och hur kan ni veta att ni verkligen har träffat rätt, var det symaskinen som barnet var intresserad av eller var det av att sy?
    Att miljön har stor betydelse för oss människor är en välkänd kunskap och det har forskats mycket om hur vi människor påverkas av vår miljö. Har ni tänkt på att då ni observerar barnen så är dom ju påverkade av den miljö, de relationer och den situation som dom just då befinner sig i? Att ha en miljö som är väl genomtänkt med utmaningar för barnen ser jag som oerhört viktigt. För mig är inte miljön någon "ledaraktion" utan som ni inom reggio emilia brukar säga "den tredje pedagogen"

    SvaraRadera
  9. Det är omöjligt att lyfta varje barns intresse. Man lyfter ett område som fler av barnen är intresserade av och sendan försöker man hitta ingångar för alla att vara med på olika sätt. Vi har gått ifrån ett rättvistänk som innebär att alla ska göra samma saker utan försöker istället se vad varje barn tillför till gruppen och inte värdera detta. Som vuxna brukar vi vara väldigt noga med att se till var och ens kompetens men vi tänker oftast inte att samma kan gälla för barnen. De behöver också få upptäcka och utforska det de är bra på och det är då viktigt för oss som lärare att lyfta varje barns bidrag till projekten.
    Vi ser utifrån om barnen är intresserade om det vi träffat rätt, projekten vrider och vänder sig efter barnens tankar och vår uppgift är att skapa utmaningar och reflektera kring processen smat koppla detta till läroplabn och teori. Barnen driver projekten och vi ger ingångar till nya utmaningar. Det är vår uppgift att "plocka isär" processen och innehållet och analysera hur läroplanens alla strävansmål kommer med, för det gör de. Vi ser itne på kunskap som uppdelad utan som en helhet. Vi vet att barn tillängnar sig kunskap på olika sätt och att vi därför behöver många olika ingångar.

    SvaraRadera
  10. Miljön som den tredje pedaogogen är som du säger en av våra viktigaste tillgångar på förskolan. När vi gör våra observationer har vi först de två frågorna som jag skrev i inlägget, sedan när vi tittar på vårt råmaterial har vi en hel hög med frågor som vi baserar vårt reflekterande på. Dessa är framtagna med hjälp av vår Pedagogista (pedagogisk handledare) och uttänkta för att fånga in de saker som påverkar lärandet. Jag ska skriva mer om dessa i inlägg. Håller just nu på med en serie som behandlar projekt och hur vi arbetar med det. Så följ och se och ställ gärna mera frågor!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera