tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post4056488749352504748..comments2023-05-13T17:25:35.520+02:00Comments on PEDAGOGISKA KULLERBYTTAN: Stora öronLinda Linderhttp://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-83862551572383186582011-09-09T20:02:36.591+02:002011-09-09T20:02:36.591+02:00Miljön som den tredje pedaogogen är som du säger e...Miljön som den tredje pedaogogen är som du säger en av våra viktigaste tillgångar på förskolan. När vi gör våra observationer har vi först de två frågorna som jag skrev i inlägget, sedan när vi tittar på vårt råmaterial har vi en hel hög med frågor som vi baserar vårt reflekterande på. Dessa är framtagna med hjälp av vår Pedagogista (pedagogisk handledare) och uttänkta för att fånga in de saker Linda Linderhttps://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-10963736751406485312011-09-09T19:41:46.296+02:002011-09-09T19:41:46.296+02:00Det är omöjligt att lyfta varje barns intresse. Ma...Det är omöjligt att lyfta varje barns intresse. Man lyfter ett område som fler av barnen är intresserade av och sendan försöker man hitta ingångar för alla att vara med på olika sätt. Vi har gått ifrån ett rättvistänk som innebär att alla ska göra samma saker utan försöker istället se vad varje barn tillför till gruppen och inte värdera detta. Som vuxna brukar vi vara väldigt noga med att se tillLinda Linderhttps://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-20193837733406216632011-09-09T19:14:50.782+02:002011-09-09T19:14:50.782+02:00Men blir det inte ett oerhört svårt arbete då vi ...Men blir det inte ett oerhört svårt arbete då vi alla inom förskolan kontinuerligt och systematiskt ska dokumentera varje barns utveckling och lärande? Om jag skulle utgå från varje barns intresse så skulle jag kanske ha 20 olika intresse/projekt att jobba med.Och sedan försöka hitta dom i läroplanen, varför inte göra tvärtom? Och hur ser ni ett förändrat kunnande hos varje enskilt barn. I och Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-26244930022775060612011-09-09T18:09:23.845+02:002011-09-09T18:09:23.845+02:00Jag tänker omvändt håll. Från barnens intressen ti...Jag tänker omvändt håll. Från barnens intressen till att implementera läroplanen i barnens utforskande. Där använder vi oss av våra kompetenser som lärare när vi synliggör läroplanens strävansmål i barnens utforskande. Den pedagogsika miljön är stommen i att omge barnen med läroplanens intentioner, att ge dem möjligheter att ständigt utmanas i den. <br />Vi strävar efter att ge barnen en Linda Linderhttps://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-84163319644041803992011-09-09T08:28:59.146+02:002011-09-09T08:28:59.146+02:00Jag ser det som att det är med utgångspunkt från m...Jag ser det som att det är med utgångspunkt från målet, och att vi därifrån tar tillvara på barnets erfarenhetsvärld, intressen, lust att lära osvAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-20241068729267780172011-09-08T21:49:53.759+02:002011-09-08T21:49:53.759+02:00Jag ser det som nödvändigt att utgår från barnens ...Jag ser det som nödvändigt att utgår från barnens erfarenhetsvärld eftersom det står i läroplanen. <br /><br />"Barnens nyfikenhet, företagsamhet<br />och intressen ska uppmuntras och deras vilja och lust att lära ska stimuleras."<br /><br />"Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation<br />och drivkraft att söka kunskaper."<br /><br />"Linda Linderhttps://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-70920277433657705772011-09-08T14:53:40.720+02:002011-09-08T14:53:40.720+02:00Förlorar ni inte väldigt mycket tid till att försö...Förlorar ni inte väldigt mycket tid till att försöka gissa er till vad barnen är intresserade av. Vi har ju en läroplan där de står vilka mål som vi ska arbeta med på förskolan, varför följer ni inte den?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-10094164564067629642011-09-07T21:29:48.622+02:002011-09-07T21:29:48.622+02:00Så otroligt inspirerande just nu denna blogg. Jag ...Så otroligt inspirerande just nu denna blogg. Jag känner själv, att jag efter ett år i yrket redan tappat suget och undrar hur ska vi ta oss vidare i vårt arbete. Mycket fokus läggs på praktiska vardagsproblem och känns som vi inte har fokus eller mål med vad vi vill med våran verksamhet. Men det du skriver ger mig ändå känslan tillbaka till varför jag ville arbeta som förskollärare och utbildadeAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-83611342167314304992011-09-07T12:33:30.024+02:002011-09-07T12:33:30.024+02:00Allt antecknas inte :)Vi har två vida frågor just ...Allt antecknas inte :)Vi har två vida frågor just nu för att inte fastna i våra egna spår. Hur gör barnen? Vad säger de? Vi försöker följa samanhang. Vi ser inte allt. Vi har inte mer än sex barn åt gången. Det är en övningssak, man måste försöka se vad som händer och hitta en teknik för att lyssna, anteckna och ta bilder. I den fas vi är nu söker vi efter vad barnen är intresserade av. Där finnsLinda Linderhttps://www.blogger.com/profile/11979232607464210620noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6126994518784336997.post-18391569687517396722011-09-07T10:20:46.727+02:002011-09-07T10:20:46.727+02:00Har ni någon mall för observationerna?
Blir svårt ...Har ni någon mall för observationerna?<br />Blir svårt om ALLT ska antecknas.Bertil Törestadhttps://www.blogger.com/profile/09979693066719837672noreply@blogger.com