28 sep. 2011

Atelieristans roll -miljö för de yngsta

I måndags hade jag lite tid hos mina kollegor som arbetar med ettåringarna. De ville komma igång med sin miljö och vi röjde ut hela det första rummet på hemvisten för att förändra från grunden. Sen började vi bygga stationer och leta fram material till dem. Alla deras "gamla" saker åkte ut på deras lilla torg (mellan hemvisterna för ett och tvååringarna) så rummet vi skulle möblera blev helt tomt. Jag startade med att placera ut möjliga stationer, det blev fem stycken plus en liten bygg med returmaterial. Hade två svart/vita kuber samt en blå och en röd. De behövde också ha kvar botten på sin "pöl" för att några barn sover på den.

Vi pratade om vad barnen gillar att göra, vad pedagogerna har observerat att de håller på med. Det handlade mycket om att pilla, plocka, flytta, rulla så vi tog in material som de kunde utmans med. Detta blev en början för pedagogerna att utorska vidare vad barnen vill. De inhandlade speglar som ska upp på väggarna (behövs bl.a. vid byggen) för att reflektera ljus och material samt göra barnen syngliga på flera sätt. Bilder och dokumentation gör sedan barnens avtryck mer synligt och ger dem en möjlighet att se varandras görande.
En av de svartvita kuberna fick djur på sig och ska kompleteras med naturmaterila av pedagogerna och barnen. Mer material behövs och ska kompleteras allteftersom barnen lär känna de material som finns nu men detta är en start!

"Eftersom vi sätter högt värde på barnens önskningar och på deras tillfredställelsenär de utför sina undersökningar (antingen själva eller i grupper) så måste vi vara säkra på att den sorts materiel vi tillhandahåller ger barnen just ett sådant utrymme."
Paola Strozzi ur Att göra lärande synligt, barns lärande- individuellt och i grupp.

Detta är en utmaning för Atelieristan och arbetslagen. Jag tänker att Atelieristans roll är att fördjupa och utmana pedagogernas tänkande kring hur miljön kan utmana barnen i olika åldrar. Atelieristan behöver ha fördjupad kunskap i miljöbyggande och en kännedom om materialen och dess möjligheter för att bli en resurs till ett fördjupat tänkande kring materialens möjligheter för hela förskolan.








4 kommentarer:

  1. Hej!
    Tack för inspirerande bilder och blogg! Vore jättetacksam för info var de svartvita "kuberna" med djur på finns att köpa.
    Trevlig helg
    Karin

    SvaraRadera
  2. Hej Linda!
    Tack för att du delar med dig :) Vi har de kuberna hos oss och de är super bra och föränderliga. Lätta att flytta, ta isär, sätta ihop etc. Arbetar ni så att det inte är ok att barnen flyttar sakerna mellan stationerna eller får de leka och utforska med sakerna överallt? Våra barn på vår avdelning får inte flytta omkring sakerna mellan stationerna (skulle vilja hitta ett annat ord för stationer ...) då vi anser att om barnen flyttar runt får vi vara uppmärksamma på vad det står för. Hur ser du/ni på detta?

    SvaraRadera
  3. Sarah :)
    Det beror på hur etablerad miljön är. Först när miljön introduceras är man mycket noga med att stationerna är intakta,att materialet inte förs bort. Detta för att etablera stationerna och ge barnen möjlighet att utforska vad som är möjligt och hur materialet fungerar. Vissa material kan ha en flytande roll så som figurer och fordon. På Torget har dessa ingen fast plats utan kan "bo" och röra sig var som helst. Om de inte används så har de en plats att samlas på men det är ingen station utan bara en uppsamlingsplats.
    Som du säger så är barnens kombinerande eller flyttande ofta ett tecken på att de saknar något på stationen och som pedagog är det då viktigt att se vad det kan vara och hur man kan lösa det med tillföra det av material men det kan också vara så att barnen använder sig av närliggande stationer för att "resa" i sin lek. Jag hade ett exempel på det där det fanns ett slott som var byggt av returmaterial där det bodde en kung en drottning, prinsessor osv. Brevid detta fanns en station som var en skog med djur. Dessa stationer kombinerades av barnen genom att kungen gick till skogen eller att djuren togs med till slottet.
    Det är hela tiden en avvägelse hur man ska kombinera materialet och msn måste ha stora öron för att lyssna till vad det är barnen gör. Ju mer etablerad en miljö är dessto lättare blir det gör barnen att kombinera stationernas material utan att bryta upp stationerna för mycket.

    SvaraRadera