5 mars 2011

Olika roller inom förskolan

På Förskolan Trollet i Kalmar har man valt att ha olika typer av pedagogroller beroende på intresse och kompetens. Man resonerar så att alla inte kan göra allt och att någon måste ansvara för olika områden. Diskussionen finns ändå alltid kring hur man ska göra eller vad som är gjort men pedagogerna litar till varandras kompetenser och lyfter dem.

Detta är ett nytt sätt att tänka inom förskolan (vad jag vet) och en möjlighet till utveckling av pedagogrollen inom olika kompetenser. I förskolor som är inspirerade av Reggio Emilia har två typer av roller från Italien anammats; Pedagogistan- som har fokus på att driva och utveckla projekt och utvecklingsarbeten tillsammans med pedagorerna och Ateljeristan- som har fokus på estetiska processer. I Kalmar stötte vi på ytterligare en roll; Torg(et)pedagog- inne och ute, då man delar upp förskolan i Hemvister och Stora Torget och Lilla Torget samt Ute Torget.

Jag ser det här som en möjlighet att fokusera på förskolans alla rum och dessutom ha en "spindel i nätet" som samordnar verksamheten där alla hemvister möts.

Det viktiga och svåra i det här är att alla ska känna att de har en plats i verksamheten som de kan utveckla och som de känner sig kreativa i. Det är också en möjlighet att skjuta Jante åt sidan och uppmuntra och ta vara på pedagogernas olika kompetenser.

"Ett hinder för utvecklingen av en reflekterande pedagogiskt praktik, grundad på många olika perspektiv, är den mycket starka inflytandet från det som kallas Jantelagen (Boalt-Boethius, 1994). Enligt Jantelagen hanteras motsättningar ofta så att man söker efter minsta gemensamma nämnare, en respons som försvagar engagemang och talar mot andra perspektiv, andra ansatser och andra röster studeras eller ges framträdande plats i den pedagogiska praktiken. "

Från boken ; Från kvalitet till menigsskapande-postmoderna perspektiv - exemplet förskolan,
Gunilla Dahlberg, Peter Moss, Alan Pence

2 kommentarer:

  1. Mycket bra... vi har också börjat tänka lite i dom banorna att fördela ansvaret lite på vår avdelning, blir lätt annars att nån gör allt och nån annan bara glider undan för att dom inte kan eller inte vågar ..... hos oss tycker några att det är väldigt mysigt att bara sitta och prata med varandra, har knappt tid för barnens frågor, sånt gör mej galen. Därför har vi börjat tänka lite på att dela upp ansvaret lite. Du har så mycket bra tankar och ideer... tänk att få jobba med nån som dej. Jag är tyvärr "bara" barnskötare och vi kommer ju hamna lite vid sidan om i och med den nya läroplanen känns det som.... Men jag känner mej ganska driftig och kommer inte sluta att vara det även om läroplanen ger förskolärarna det största ansvaret. Men vissa förskollärare undrar jag var dom lärt sig på sin utbildning, kan bli riktigt besviken på vissa nya som kommer ut och tror att det är barnpassning dom utbildat sig till.

    SvaraRadera
  2. Ja du Bitte. Det handlar mycket om vad man vill! Stå på dig och visa att du kan och att du tänker om barns utforskande. Tyvärr är inte alltid utbildning någon garanti för att en pedagog ska kunna ge förutsättningar för meningsskapande i förskolan...det handlar även mycket om intresse och person, samt vad man har talang för :)

    SvaraRadera