26 nov. 2011

Traditioner och mallar

Nu är det den tiden på året igen då julen står för dörren och vi i förskolan får många förväntningar på hur vi ska fira och föra vidare traditioner (som det står i läroplanen). Många och långa är Luciatågen, pysselkvällar och pepparkaksbak. Jag älskar julen. Den är verkligen en höjdpunkt för mig på året och jag gottar ner mig i julpynt, lysande stjärnor, glögg, pepparkakor och skumtomtar. Mitt i allt detta kommer också många frågor som rör huruvida barnens röster och görande passar in i traditionerna och hur vi i lärare kan hitta vägar i allt "mallande" för att finna just dessa.

Vi pratar inte ofta om hur alla dessa mallar påverkar våra barns uppfattning om hur något kan vara eller inte kan vara. Kan det vara så att vår välvilja i att vilja göra något fint som föräldrarna kan uppskatta gör att vi inte ger barnen en chans att göra något eget för vi vill inte att föräldrarna ska bli besvikna? Man tänker länge och väl för att hitta julpyssel som en ettåring kan "klara av" vilket innebär att det ska bli fint och gärna föreställa något som vi vuxna kan acceptera. När vi "rättar till" en uppochnervänd tomteluva eller trycker barnets hand i fingerfärg och gör en ren så gör vi väl ändå det för föräldrarna, eller? Vi pratar mycket om hur vi ska lyfta olikheter och göra barnen medvetna om att dessa är viktiga, hur gör vi det i julpysslet? Tänker vi ens på vad vi gör eller gör vi som vi alltid har gjort?

Jag tänker också på vilka de traditioner är som vi ska föra vidare. I vår familj har vi ett gediget traditionsschema på julafton. När vi för första gången skulle fira med min mans familj så visade det sig att de hade helt andra traditioner. Vår jul fick nu bli en mix av båda. Pratar vi med barnen/med familjerna om hur deras traditioner ser ut? Vi skulle kunna bjuda in och samla en bank av traditioner från olika familjer (som säkerligen har olika traditioner från olika delar av landet eller från andra länder) och synliggöra hur jultradtitioner kan se olika ut. Det kanske finns föräldrar som har kunskaper om tekniker, metoder, musik, berättelser vad vet jag som skulle berika vår syn på julen och synliggöra de olikheter och erfarenhter som finns i barngruppen.

Jag bli så kluven i detta. För någonstans tänker jag ändå att vi måste ha barnens intressen i fokus. Jag har stått med föräldrar som varit mycket upprörda över att vi inte arrangerat luciatåg med tvååringar. Hur långt ska man väga för att göra något som barnen har behållning av eller något som föräldrarna förväntar sig?

Sen kan man ju också tänk," äh strunt i det Linda" allt behöver inte vara så genomtänkt....eller behöver det det? Vad tänker ni? Hur gör ni?

9 kommentarer:

  1. Modigt att lyfta dina tankar kring detta Linda. Jag snurrar också i mina tankar kring mallar och fram för allt förväntan. Förlädrars förväntan på att det måste "bli fint" och "något". Jag är själv uppvuxen med mallar och satt många timmar och fyllde mallar med färg. Jag älskade mallarna och kunde sitta länge länge. Det jag tänker kring mallar som jag fått med mig under kursen jag går nu är att mallar kanske inte behöver vara "fel" alla gånger. Det jag känner är att vi som arbetar i förskolans och skolans värld är att vi måste bli medvetna om att erbjuda alla olika sorters sätt att skapa på. Då också mallar. Och det här med luciatåg med 2 åringar ... vi kommer INTE ha något traditionellt luciatåg med våra 2-3 åringar utan en "lucia-samling" där vi sitter tillsammans med barn och föräldrar och har en härligt mysig stund som barnen får styra över. Jag känner igen mig när du berättar om din mans och dina olika firanden vid Jul. Jag och min kille har inte alls samma tradition utan har fått mötas på vägen och hitta "vårt" sätt att fira på. Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Jag försökte förra året hitta på något juligt med utforskande i fokus. det blev ett bord med en spegel på. på spegeln klickade jag ut julfärgerna (även detta kan man dividera om.. givetvis.. grönt, rött och vitt i alla fall). jag la ut kanelstänger, kardemumma och nejlikor och en burk med snö. penslar och svampar. detta till synes enkla upplägg lockade barnen! det stank av jul från kryddorna och ju mer snön smälte desto roligare var det...det var iallafall ett sätt att komma ifrån mallandet. och jag kan verkligen rekommendera att plocka in kryddorna i skapandet. det ger en dimension till..vilken mallad tomte blir mer spännande efter ett kanelbad..

    Nina Rapinoja Johansson

    SvaraRadera
  3. Jag jobbar på en Reggio Emilia-inspirerad förskola och hos oss använder vi inte färdiga mallar. Vi kan erbjuda olika typer av material, men det är barnen som skapar.

    Vi har luciatåg, men i övrigt känns det inte som att vi uppmärksammar traditioner särskilt mycket alls. Kanske beror det på att vi har barn från så himla många olika länder och kulturer. Hur avgör man vilka traditioner man ska fira? funderar jag över ibland.

    SvaraRadera
  4. Vilken bra diskussion! Hos oss försöker vi komma ifrån det där med mallar. Men när jag tittar i garderoben så kan jag ändå helt plötsligt hitta en mall på hur man gör en tomte eller kyckling. Och även om jag slänger en efter en så nog sjutton finns de där ändå. I våra huvuden. Själv blev jag vådligt irriterad när min då tvåårige son kom hem i påskas med tryckta tumkycklingar med ben och näbb ritade av pedagogerna... Vi ska ha möte på tisdag då jag planerar att ta upp denna fråga med kollegorna.

    Vad gäller Lucia så har vi ett luciatåg med alla i vår 25 barn stora skara mellan 1 och 5 år.. Däremot så måste ju inte alla vara med utan får gå till föräldrarna om de vill. Vi har ett stort baluns med grötfrukost och Luciatåg för en oftast mangrann föräldraskara. Det är mycket uppskattat.

    SvaraRadera
  5. Intressant reflektion. Själv är jag lärarstudent på Fskprogrammet på SU och är nu ute på min första praktik (VFU) och jag har förstått att just julen är en tradition som diskuteras. På lucia ska det vara ngn form av firande med sånger och sångerna övas nu flitigt på sångsamlingen, barnen verkar tycka att det är jätteroligt och endel av sångerna har barnen fått välja själva. På pedagogerna har jag förstått att det är en blandning av önskemål från föräldrarna men även från pedagogerna själva. Tanken är det ska vara avslappnat och inbjudande. Men som de själva säger: vi har ingen aning om hur det blir, det blir det, det blir.

    SvaraRadera
  6. Spännande att få ta del av era tankar kollegor!
    Det viktigaste är väl ändå att vi tänker över det vi gör och så att vi försöker få barnen delaktiga i tänkandet och hör vad de önskar och vill.
    Ha en härlig december nu allihop med mycket pepparkakor och glögg (om det nu är vad ni gillar ;)

    SvaraRadera
  7. Jag återkommer med hur det blev med allt detta på vår förskola :)

    SvaraRadera
  8. Hej Linda! Jag gillar det du beskriver. Jag försökte med mina kollegor att vi skulle ha matematikperspektiv på julpysslet. Jag tyckte också att vi skulle döpa om det till julkonstruktioner. Det blev ett jätte neej. Låt julen vara!!tyckte mina kollegor......Jag ger mig allt behöver inte vara så genomtänkt. Ha det gott i julstöket, Mvh Anne-Marie

    SvaraRadera
  9. vad söt tomtemall! synd bara att den inte var vit och svarta kanter, för då hade jag kunnat skriva ut den :):(

    SvaraRadera