2 nov. 2011

Kommunicera matematik


Hur synliggöra man vad matematik kan vara för barnen? Här har en pedagog tagit tio träkulor och satt på en tråd och fäst tråden i en liten plastlåda. Man gömmer några i lådan och de andra hänger ut, hur många har man gömt? Ett av barnen ville genast "spela" med mig. Kan denna låda ge nya frågor om antal, om tiotal, om att synas eller inte synas, om att.....
Finns matematiken om bara de vuxna ser den eller måste vi på något sätt göra den synlig även för barnen?
Förskolan har fått kritik för att vi inte är tillräckligt bra på att synliggöra bl.a. matematik och teknik. Hur skapar vi miljö för detta och hur gör vi det utan att fastna i mallarna när symboler som siffror eller bokstäver faktiskt är en mall en sak vi kommit överrens om för att kommunicera. Kan vi på något sätt använda oss av en mångfald där mallarna kan utmanas men ändå vara del av den mångfalden?

 Hur gör vi? Hur gör ni?

4 kommentarer:

  1. Linda

    Trassla inte till lärandet. Gör inte speciella ting för matematikskolningen.
    Använd vanliga föremål och räkna med dem.
    Först räknar ni plus med likadana ting, sedan med lite olika.

    SvaraRadera
  2. Men det är ju skolan har gjort i alla tider, Bertil. De har gjort speciella material för att lära matematik, språk, biologi, geografi osv. Mallar som löses på ett sätt och som endast har en funktion att memorera fakta eller öva en färdighet.

    Vi tänker ju som du skriver, att matematiken finns överallt och att det är upp till oss pedagoger att synliggöra den för barnen. Håller du med mig för en gångs skull? :)

    SvaraRadera
  3. Jag tror att det viktiga är att barnen ser sambanden. Det gäller ju att följa läroprocesserna även där tänker jag. I vissa fall kan det ju vara bra att ha särskilda hjälpmedel som t.ex en våg eller tillgång till linjaler och måttband. Men det gäller ju att vara med i de sammanhangen också. Har man t.ex. fotat när barnen rullar bollar genom ett rör som de håller i olika lutning så är väl det att synliggöra teknik? Eller när barnen leker med sådana där färgglada kameler eller nallar i olika storlek så synliggör man ju matematiken...

    SvaraRadera
  4. Matematiken finns mitt ibland oss. Ting
    behöver inte tillverkas för att avslöja matematikens gåtor.

    SvaraRadera