24 nov. 2011

Nätverksträff Molinsgatan

Sorterande och kategoriserande av olika knappar med treåringarna.


Igår var det nästverksträff på Molinsgatans förskola. Vi var runt 30 personer som samlades för att tillsammans besöka förskolan samt diskutera kring bilder om utforskande och barns läroproceser. Det var många välkända ansikten där och alltid lika roligt att ses. Tiden är på något sätt aldrig tillräcklig och det finns så mycket att prata om. Det är inspirerande att omge sig av så många människor som har en stor kärlek till förskolans arbete och barnens rättigheter att få ställa sian egna frågor och tänka och göra med alla sina möjligheter.

Vi delades in i olia mindre grupper och fick fyra bilder var som vi först objektivt (är det möjligt?!) skulle beskriva och sedan tolka. Dialogen var levande, ivrig och inspirerande. Efteråt samlades vi i storgrupp och pratade om hur vi hade tolkat och vad vi hade sett.
Min reflektion gick mycket åt att många pratade om barnen i bilderna som delaktiga eller inte delaktiga i görandet och jag funderar över hur vi värderar barnens olika roller i processen samt hur vi ofta ser de "aktiva" barnen som delaktiga medan de mer "observerande" barnen som inte delaktiga. Hur kommer det sig och varför värderar vi sättet att delta?

Det kändes som om vi kunnat prata i många många timmar men träffen var alldeles för snart över och jag som kom sist gick också sist med en varm och glad känsla i mage och hjärta :)



2 kommentarer:

  1. Vilken härlig kväll vi hade :) Ja det här med delaktighet ... hur vet vi egentligen om, när, var eller hur ett barn är delaktigt eller inte? Alla är vi olika stöpta och har olika sätt att "vara" på. Jag tyckte du sa det så bra Linda då vi pratade om flickan vid trädet som vid första andetaget fick de flesta, inklusive mig, att tänka att hon inte deltog. Men som du sa, hon är delaktig fast på sitt sätt. Jag tror att vi måste bli bättre på att sätta på oss olika glasögon oftare och vara flexibla innan vi tolkar in olika uppfattningar.
    Kram och ha en go helg!

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag måste säga att jag älskar din idé om ljusbord och OH-aparrat! Vilken grej :)

    Det här med delaktighet tycker jag är mycket intressant! Jag har hört många exempel på hur barn getts den tid de behöver för att t ex vilja och våga sätta upp sin egen bild på väggen i samlingen. Jag har själv märkt att det tagit olika lång tid för barn att sätt sig i samlingsringen, vissa har först iakttagit på avstånd. Att forcera fram handlingar hos barnen kan inte på något sätt vara bra. Ett barn som iakttar kan vara nog så aktivt! Jag jobbar med barn mellan 1-2 år och ska nu börja utveckla samlingen, barnen ska få välja vilken sång de vill att vi ska sjunga genom att välja ett sångkort. Det ska bli spännande att se hur barnen agerar!

    SvaraRadera