11 nov. 2011

Atelierista-Projektinspiration

Anna-Maria Andersson från förskoleenheten Solängen i Kärra bjöd förra torsdagen in oss till en inspirationsfylld kväll då hon delade med sig av sina erfarenheter som pedagogista. Vi fick följa med i hennes kollegors dokumentation kring två av projekten på förskolan Solgläntan. Det första projektarbetet handlade om 2-åringars möte med såpbubblor och deras tankar och göranden kring dessa. Ett inspirerande projekt som visade hur man tar tillvara de yngstas tankar och ger dem möjligheter att visa dem. Det andra projektet handlade om barnens förhållande till byggnader och visade hur skarpa ögon och hur mycket tankar det finns hos femåringar.

När jag tänker på vår roll som observatörer och hur vi sedan får en roll som synliggörare så tänker ajg på hur detta med att synliggöra barns lärandestrategier ger oss vuxna en bild av hur vi behöver närma oss barn.

"Utöver att erbjuda stöd och kulturell förmedling (ämnen,verktyg etc.) kommer de lärare som lärt sig observera, dokumentera och tolka de processer som barnen på egen hand genomgå, att upptäcka att det också är i denna kontext som de kan finna sina störstamöjligheter att lära sig undervisa"
ur: Att göra lärandet synligt, s. 83, Dokumentation och utvärdering: vilket är sambandet? av Carla Rinaldi

Mia har mycket ödmjuka ögon och en erfarenhet som är både djup och bred. I sin roll som pedagogista arbetar Mia med att lyfta tankar med arbetslagen som driver projekten och hon handleder dem och utmanar dem i deras arbete med barnen. Hon balanserar mellan att vara ett stöd för utveckling av pedagogernas tankar och att våga utmana dem när de faller tillbaka i det förgivet tagna. Det är en svår roll som kan likställas med en pedagogisk ledare för förskolan.
Det jag tänkte på var hur man genom projekten på något sätt lyckats få tag på så många omården i läroplanen genom att utgår från barnens intresse. Läroplanen berättar tydligt att det är här vi ska börja och ingen annanstans.

"Verksamheten skall utgå från barnen erfarenhetsvärld, intressen och motivation att söka kunskap."
Lpfö98 rev. 2010, s6

" ...att finna förskolans mening, eller snarare att konstruera förskolans mening genom att se den som en plats som spelar en aktiv roll i barens sökande efter mening liksom i vårt eget sökande efter mening" ur. Att göra lärandet synligt, s 79 Dokumenation och utvärdering: vilket är sambandet? av. Carla Rinaldi
Att, som pedagogerna på Solgläntan, våga lita till att barnens intressen ger innehållet i verksamheten och som pedagoger ha kompetensen att kunna lyfta dessa intressen och se innehållet i dem är eftersträvansvärrt för alla som arbetar i förskolan. Eftersträvansvärt men också svårt och utmanande och därför behöver man också personer som Mia som har kompetens att se pedagogernas strävan och göra för dem vad de gör för barnen, stötta och utmana. Om förskolan innehåll ska utvecklas och växa så behövs pedagogistorna på alla förskolor.

Tack Mia för att du delar din erfarenhet och hjälper oss att tänka vidare!

6 kommentarer:

  1. Mia är en otrolig inspiratör. Jag hade förmånen att med ateljerista kursen besöka Solgläntan och träffa Mia. Vi behöver både pedagogistor och ateljeristor på våra förskolor som kan handleda, utmana och även inspirera. Är du, Linda, pedagogista? Visst läser du till ateljerista på hdk?
    Citatet du valt att skriva är från Lpfö 98/10 visar så tydligt på vårt uppdrag - att det är barnens erfarenhetsvärld, intressen och motivation som skall stå i centrum i deras kunskapapssökande.
    Hälsar Sarah

    SvaraRadera
  2. Ja det är hon verkligen Sarah :)
    Jag har fått förmånen att arbeta ihop med Mia mina första tre ½ år i förskolan och hon har varit min mentor och kommer så vara för resten av min tid i detta yrke. Hon och Carina (pedagogistan på Solgläntan) har hjälpt mig sätta snurr på tankarna och gett mig en ingång till vad jag vill kalla livsomvändande insikter om vad meningsfulla samanhang kan betyda för både barn och vuxna. Vi har delat många tankar och jag hade inte varit där jag är idag om det inte vore för våra samtal. Under min tid i Kärra tog vi emot flera studeibesök också och Mia gav mig chansen att beskriva och berätta om vårt arbete, vilket jag är henne evigt tacksam.
    Jag är inte utibldad Pedagogista men jag önskar att, längre fram, få möjlighet till även detta. Jag utbildar mig till Atelierista nu och känner att för tillfället är det där, i praktiken nära barnen, som jag vill verka och utmana. Jag är fortfarande "ung" i yrket och har mycket utforskande att göra, men jag delar gärna med mig av de klokheter och tankar som har delats med mig.
    Det ska bli så roligt att träffa dig den 23 Sarah! Vi ses då!

    SvaraRadera
  3. Vad härligt att ha en mentor Linda! Alla dessa olika möten, samtal och reflektioner med andra människor gör att jag känner utveckling och en ännu mer lust att lära mig. Jag är inte heller utbildad pedagogista men är oerhört nyfiken på den rollen också. Många med mig är så tacksamma över att du delar med dig av dina klokheter Linda och jag ser också fram emot att träffas den 23! Trevlig helg :)

    SvaraRadera
  4. Hej tack för ett underbart bra blogg!! Undrar bara om ni pratade om Göteborgs kärra och solgläntan där??

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket, det värmer mitt hjärta att ni är många som delar min passion för barnen och för arbetet i förskolan!
    Ja det stämmer , det är Kärra vi pratar om.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Hej igen! Lustigt, jag har också jobbat i solgläntan och hajade till då jag förståd att det var den förskola du menade. Hade ingen anning var du varifrån och jobbat då jag började läsa din blogg. Häftigt! Jag lärde mig oerhört där fast jag bara var där under ett år. 2006 tror jag att det var. Arbetade då på Gruva som sedan skulle flytta in till den nya RE förskola som höll på att byggas då. Du nämnde Carina och undra om det är samma Carina som fanns då, då hette det utvecklingsförstärkare, det fanns två. Jag flyttade sedan till Stockholm för att arbeta på en annan RE inpirerad fsk. Jag tog med mig mycket lärdom från solgläntan. Helt underbart! Är så nyfiken på hur ni arbetat med tema för de små där jag nu arbetar.

    Mvh
    Lorena

    SvaraRadera