15 mars 2014

Intervjuserie #SETT 2014 Markus Bergenord

Näst på tur är Markus Bergenord som är Sveriges (vad han vet) enda digitalista. Ett uppdrag som har inte själv riktigt vet arbetsbeskrivningen på utan bygger och förändrar tillsammans med sina kollegor och barnen i verksamheten. I grunden handlar det om att utveckla digitala miljöer i förskolan med betoning på relationer digitala verktyg, miljö och människor. Markus arbetar på Katarina Västra i Stockholm och föreläser runt om i Sverige om hur digitala verktyg kan ställa nya frågor i barnens utforskande och hur pedagoger kan arbeta med detta utforskande tillsammans med barnen. I tisdags föreläste han i Göteborg i Reggio Emilia-institutets regi. Mina tankar om detta kommar snart! Men först Markus tankar om SETT 2014.


Hur känner du inför din medverkan som föreläsare på SETT 2014?
Ser fram emot det väldigt mycket, förra året så hann jag inte stanna kvar och lyssna på någon annan föreläsning vilket jag verkligen tänker göra i år. Det är så många man följer på twitter som man vill höra mer av. Men det är inte så mycket om min medverkan som föreläsare utan mer om min medverkan som deltagare. Som föreläsare hoppas jag på många samtal och diskussioner med andra på SETT, sedan så förändrar jag lite innehåll i min föreläsning fram och tillbaka. Ser fram emot att bestämma mig.

Vad är de största fördelarna du har erfarit i verksamheten när ni utvecklat ert arbete med digitala verktyg?
Barnens experimenterande och samarbete med olika former av teknik är mycket spännande. Kopplingen mellan det digitala och hur det kan samverka med miljön på förskolan. 

Vilka är de största utmaningar du har mött i ditt arbete med digitala verktyg sen förra året?
Att fortsätta koppla det till miljön, få tekniken att bli en naturlig del i verksamheten. 

Bild Linda Wendel, Katarina Västra

Vad önskar du att åhörarna tar med sig från din föreläsning?
Att teknik inte är så farligt, det finns inga rätt och fel. Våga pröva!

Vad vill du hitta inspiration kring/ vad ser du fram emot för egen del på SETT 2014?
Det sker så mycket fantastiska saker runt om i landet och jag vet inte riktigt vad jag kommer att fastna för, bara det att så många inom förskolan börjar visa exempel och lyfta varandra är otroligt roligt. Skulle vara roligt att hitta vägar för ett utvecklat samarbete mellan skola och förskola där jag ser det digitala som en möjlig ingång.

Om du skulle ge ett råd till de pedagoger som står i starten av att utveckla sitt arbete med digitala verktyg, vad skulle det vara?
Att teknik inte är så farligt, det finns inga rätt och fel. Våga pröva!

Vi tackar Markus för hans medverkan och ser fram emot att lyssna på honom under SETT 2014. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar