5 mars 2014

Erika Kyrk Seger på #SETT 2014

Först ut i intervjuserien inför #SETT2014 är Erika Kyrk Seger. Hon arbetar som pedagog på Hakefjordsgatans förskola i Göteborg. Förra året föreläste hon om hur hon, barnen och kollegorna utforskat lärplattan tillsammans. Hon beskrev de tankar och känslor som fanns hos pedagogerna, hur de på olika sätt närmade sig lärplattan på egen hand och tillsammans med barnen. De tvivel som fanns, den upptäckarglädje de fann. Genom konkreta exempel direkt från verksamheten bjöd Erika in oss i Hakefjordsgatans resa mot ett digitalt lärande. I år kommer Erik tillbaka till SETT och berättar fortsättningen på historien. Var står de idag? Hur tänker och känner de inför sin resa och vad har de kvar att utveckla? Jag skickade en mailintervju till Erika för att ta reda på vad hon har förväntningar på SETT 2014 både som föreläsare och som besökare. 

Hur känner du inför din medverkan som föreläsare på SETT 2014?
Det ska bli superkul och jag väntar med spänning på vad SETT 2014 har arrangerat för förskolan. Förra året var det ett rejält tryck på föreläsningarna så jag hoppas att de utökat antalet föreläsningar och personer som får berätta om hur förskolan och barnen tar plats i i den digitala världen. Jag minns förra året och hur mycket glädje och inspiration jag fick med mig tillbaka till verksamheten som jag senare kunde använda för att fördjupa vår reflektion kring IKT. 

Vad är de största fördelarna du har erfarit i verksamheten när ni utvecklat ert arbete med digitala verktyg?
Barnens självständighet och nyfikenhet! Jag tycker det är häftigt att tekniken är en naturlig del av verksamheten för barnen. De är välbekanta med framförallt lärplatta och det har bland annat påverkat deras läs och skrivprocess, förhandlingar, argumentationer och förverkligande av deras tankar. Vi har också märkt att barnen ser nätet som en informationsbas. I vårt projekt till exempel använder sig barnen av youtube för att få reda på mer information om det de undersöker. Sen kan jag även se att den pedagogiska dokumentation har fördjupats och blivit jämnare på förskolan än tidigare, som jag tror mycket beror på att den ökade tillgängligheten till teknik har påverkat. Det är inte samma rädsla för teknik som jag upplevde det fanns tidigare. Jag upplever att ledning på förskolan ser hur tekniken påverkar verksamheten vilket gjort att det har satsats på mer digitala verktyg på vår förskola. 

Bild från bygge av Skylanderbana på Hakefjorsgatans förskola

Vilka är de största utmaningar du har mött i ditt arbete med digitala verktyg sen förra året?
Jag känner mig fortfarande otillräcklig ibland och önskar jag kunde ge barnen mer möjligheter när de vill fördjupa sig. Jag är tacksam för att jag har ett arbetslag som är nyfikna och intresserade av att lära sig mer om teknik även om vi fortfarande letar efter hur vi ska förhålla oss - men det gör vi iofs med allt - hela tiden (skrattar). Jag upplever också att tiden att hålla sig ajour med appar och teknik ibland inte riktigt finns vilket blir att vi ibland bara skrapar på ytan när vi snarare vill fördjupa oss. Vi behöver prioritera tekniska reflektioner mera.  

Vad önskar du att åhörarna tar med sig från din föreläsning?
Jag berättar om mina tankar och saker som har påverkat dem, alltså saker som händer i vår verksamhet och i de reflektioner jag har med kollegor, barn och andra. Det går inte att kopiera det utan det jag snarare hoppas på är att man tar med sig det man just nu behöver, och det andra stoppar man i sin ryggsäck för att plocka fram när det är dags. Så det jag vill att mina åhörare ska få med sig är nyfikenhet, inspiration och mod att testa. 

Vad vill du själv hitta inspiration kring/ vad ser du fram emot för egen del på SETT 2014?
Mer appar och sätt att tänka men också att få höra andra berätta om sin digitala verksamhet och erfarenheter, framförallt inom förskolan. Jag har funderat en del på hur man skapar organisation och implementering av digitala verktyg så det hoppas jag också få mer input om.  

Om du skulle ge ett råd till de pedagoger som står i starten av att utveckla sitt arbete med digitala verktyg, vad skulle det vara? 
Börja i det lilla och bygg därifrån. Ödmjukhet, för att alla processer är olika och saker måste få ta olika tid. Viktigast är att man vill framåt och är öppen för att reflektera över processen. 

Vi tackar Erika och ser fram emot att lyssna på henne på SETT2014. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar