28 sep. 2011

Små barn bedöms

Bara för att man säger sig använda sig av ett visst typ av verktyg betyder det ju inte att man gör det. Forskning från Göteborgs Universitet visar på felaktig användning av pedagogisk dokumenation.
Små barn bedöms redan i förskolan

Ska läsa denna rapport och ta del av förskollärarnas arbetssätt.
Jag citerar Elisabet Nordin-Hultman;

"Barn är inte på ett speciellt sätt, de blir, på olika sätt i relation till de möjligheter och normer som de olika miljöerna och aktiviteterna utgör.” ur Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande.

3 kommentarer:

  1. Visst förändras barn och vuxna över tid. Man sas blir.
    Men om man i ett givet ögonblick bedömer en människa så ä r den människan just så då, enligt min observation. Allt annat blir en lek med ord.

    SvaraRadera
  2. Ja det har du rätt i Bertil. Vi blir ju hela tiden, i olika situationer i olika personers ögon, i olika möten. Inget är skrivet i sten. Medvetenheten om vad bedömningen är är viktig för att den ska ha någon betydelse. Den betydelsen är ju dock vad vi tillskriver den.Frågan är vad bedömningen har för syfte....
    Ha en go helg!

    SvaraRadera
  3. Jag tänker att ibland är det så att man behöver verktyg och metoder men också förnuft och känsla: Det viktiga är väl ändå att man vet vad man gör och varför och uppnår man inte det man vill uppnå då är det den kritiska granskningen som skall till, både av metoder, verktyg och sammanhang. Det farliga är som jag ser det att tuffa på och arbeta oreflekterat utan att se effekterna och sammanhangen...hm begriper nån detta.

    SvaraRadera