12 aug. 2011

Kompetensprofil för förskollärare

Kompetensprofil för förskollärare


Mötet med barnet
I mötet med barnet ska förskolläraren visa sin förmåga att:
1.Bedöma och dokumentera det enskilda barnets behov och utforma utbildningen så att barnet får det stöd, den hjälp och de utmaningar barnet behöver
2.Utforma undervisningen i enlighet med de nationella målen i läroplanen och anpassa utbildningen till såväl det enskilda barnet som till barngruppen, sammanhanget och situationen
3.Ta ansvar för att stimulera och utmana barnets utveckling och lärande genom att erbjuda en pedagogisk miljö där lärandet sker i vardagliga, lekfulla och för barnet funktionella sammanhang
4.Ha ett medvetet och engagerat förhållningssätt till barnets möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen för språk, matematik, naturvetenskap och teknik
5.Ta ansvar för att följa upp och kommunicera barnets lärande och utveckling med föräldrarna


Ledarskap

I sitt ledarskap ska förskolläraren visa sin förmåga
1.Leda och organisera arbetet så att en trygg lärandemiljö skapas som grundar sig på ömsesidig respekt och samarbete
2.Se fördelar med barns olikheter och genom detta stimulera barnens sociala gemenskap och ansvarskänsla
3.Eftersträva en god relation till barnen som karaktäriseras av ömsesidig respekt, förtroendefullt förhållningssätt samt positiva förväntningar
4.Skydda varje barn mot skada, kränkningar, trakasserier och diskriminering
5.Låta barnen utveckla sina förmågor oberoende av könstillhörighet


Samverkan
I sin samverkan ska förskolläraren visa sin förmåga att:
1.Vara saklig och objektiv i yrkesutvecklingen och därmed kunna uppfattas som rättvis av barnen
2.Ha ett nära samarbete med kollegor, föräldrar och
3.Delta i förskolans kontakter med samhället i övrigt
4.Delta i det systematiska kvalitetsarbetet den förskoleenhet där förskolläraren är anställd
5.Respektera såväl kollegors som andra yrkesgruppers kompetens, skyldigheter och ansvar i den dagliga verksamheten
6.Förstå och följa den människo- och kunskapssyn som förskollärares yrkesetik vilar på samt diskutera och bearbeta yrkesetiska ställningstaganden


Ansvar för lärande och yrkesutveckling

Förskolläraren ska kunna ta ansvar för sitt eget lärande och sin egen yrkesutveckling, genom att:
1.På ett systematiskt sätt reflektera över sitt praktiska arbete enskilt och tillsammans med andra
2.Bedöma vilken effekt olika metoder har för barns lärande och utveckling och anpassa arbetet därefter
3.Tillägna sig aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
4.Bedöma sitt eget behov av kompetensutveckling


Källa: Skolverket

Intressant.

6 kommentarer:

  1. Interesting!. Translated and printed. I will think about it tomorrow, on board of airplane

    SvaraRadera
  2. Tack för att du tar upp detta. Vi diskuterar detta på jobbet. Hur ser du på detta? Min bild är att vi ofta är bra på mötet med barnen men mindre bra på ledarskapet och vår egnn lärande. Vill ta upp detta mer på min arbetsplats undrar därför var du hittade detta på skolverket? Har letat men hittar inget så tydligt som du har skrivt här. Tack för en intressant blogg! CL

    SvaraRadera
  3. Cristian! It is interesting that Skolverket has done this typ of evaluation of the profession. I will also read and think about this more thuruly and comment here on the blog. Heard you were going to Lerum tomorrow. My friend and neighbour (who also work in preeschool) is going to listen to you on tuesday :) I´m going to hear Gunilla Dalberg tomorrow and her thougts about the new curriculum :) Have a safe flight!

    SvaraRadera
  4. CL :) Det är verkligen intressant! Jag hittade detta i en artikel som lärarnas tidning har publicerat här

    http://www.lararnasnyheter.se/forskolan/2011/05/25/nya-forskollarare-maste-klara-20-krav-fa-legitimation

    Jag ska kolla mer på skolverket också, derar länken här i så fall :)
    Jag ska skriva mera om detta. Håll utkik!
    Tack för att du läser :)

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag letade lite efter info om lärarleg och då hittade jag skolverkets föreskrifter om introduktionsperiod .... och Skolverkets kommentarer till föreskrifterna om introduktionsperiod och kompetensprofiler för lärare och förskollärare. Jag läser mer än gärna det du skriver. häls. CL

    SvaraRadera
  6. Ja, va bra! Jag har inte hunnit kolla än! Det är fullt ös på jobbet just nu och jag går väldigt mycket in i att skapa miljö och samla material just nu. Skriver parallellt men har inte publicerat så mycket än men det kommer ;)
    Å vad glad jag är att det finns sådana som du som väntar på det :))

    SvaraRadera