23 aug. 2011

Ett turligt fynd


Min fd. kollega, som inspirerat mig mycket kring de yngsta barnens miljö, hade en två vacka avlånga bärnstensfärgade stenar som hon lagt i vatten i en genomskinlig hink. Stenarna var mycket speciella och såg ut som geléklumpar där i vattnet och var också olika beroende på om de var blöta eller torra. Dessutom fanns där en hink med två kottar, en i hinken och en utanför. Den utanför torkade och spretade, öppnade sigmedans den i vattnet slöt sig. Jag tyckte det var jättespännande och ville gärna testa detta hos mig på torget. Döm om min förvåning när jag hittade precis en sådan sten som min kollega hade haft i ett av materialskåpen på torget. En dag efteråt så hittade en av mina nuvarande kollegor en sten till i ett annat skåp. Så nu har torget fått denna fina lilla upplevelse att värna som jag fick av min fd kollega.

Barnen fick tusen och en tanke när de såg stenarna. "Vad är det för nåt?" "Det är en fisk! Å så simmar den upp för att hämta lite uft och så dyker den ner igen!" "Det är en sten" De undersökte med sina händer och med sina ögon, de spana från olika håll, de konsultrerade varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar