22 nov. 2010

Att fokusera är att välja bort

Jag förändrar ständigt mina begrepp och mina tankar kring det jag gör. Jag har alltid samma grund- läroplanen och det komptentena barnet med alla sina 100 språk, men därifrån letar jag möjligheter att utveckla det pedagogiska innehållet. Jag vrider och vänder på begreppen tillsammans med mina kollegor och med våra pedagogistor. När vi funderar kring projekt och processer har det blivit många olika begrepp som vi provar. Vi pratar om att tratta ner, fokuser, urskilja och nu senast om att zooma in. Det senaste begreppet fick vi som tanke från våra pedagogistor som hela tiden försöker utmana våra bilder. Vi har pratat om att alla barnens tankar liksom åker ner i en tratt och på så sätt "föser " man ihop till något gemensamt, nu pratar vi istället om att zooma in, då finns allt det andra fortfarande kvar på samma "bild" men vi tittar åt et visst håll just då. Vi har inte lämnat helheten. Viktigt är också att komma ihåg vad man valde bort eftersom det härifrån kan komma spår som utvecklar projekten.

Att arbeta i projekt-process är att välja bort. Något som vi brottas med varje dag. Rättvisetänket måste strycka på foten för alla är barn är inte inne i samma processer samtisdigt. Detta är för mig att verkligen vara rättvis, att ge barn olika beroende på vad de behöver. Vad innebär det att följa barnen? Vad har du som pedagog för roll. Hur man än vänder och vrider det så handlar det om att välja ett pedagogiskt innehåll som kommer från barnens intresse, inte att bara stå brevid och låta barnet vara som ett rö för vinden. Nej det gäller att axla sitt pedagogiska ledarskap och våga gå på djupet med barnens tankar och funderingar.

5 kommentarer:

  1. Jag håller med. Vi brottas med precis samma frågor just nu då vi håller på med ett gemensamt projekt. Problemet är hur vi ska fördjupa oss tillsammans. Hur väljer vi? Och vad väljer vi då bort? Men vi har också insett att ibland måste vi pedagoger välja. Något som är användbart är att låta barn som är inne i något väldigt stort och spännade, "smitta" andra barn. Det bygger upp en helt annan stämning kring temat.

    SvaraRadera
  2. Vi arbetar ett ett gemensamt tema för hela stadsdelen, utifrån det väljer vi inriktningar på projektet/processen ur barnens intresse och tankar. När man väljer så blir det ett fokuserat djup, inget duttande lite här och lite där. Det blir också en samlad tanke hos pedagogerna och enklare att förhålla sig till vad som ska dokumenteras. Men det är ett ständigt tänkande och bollande! :)

    SvaraRadera
  3. Jag blir så glad av att läsa dina tankar om att inte sålla bort, utan att zooma in. Att låta allas tankar (vare sig från pedagog eller elev), allas underbara tankar och idéer få vara kvar, till en annan gång. :-)

    Och att utgå från barnens, eller ett barns intresse som Helena skriver, som får smitta de andras nyfikenhet är en smart, entusiasmerande och förmodligen mycket effektivt.

    Heja alla duktiga pedagoger som utgår från eleverna. Som är kunniga kommunikatörer och förstår att forma sitt budskap efter målgruppen!

    SvaraRadera
  4. Vi har alltid jobbat med ett tema som sträckt sig från sept till maj. Men jag försöker att få mina kollegor att vi inte behöver ha så långa teman utan lite flera kortare projket istället. Då kan man ju tillgodose lite fler barn. Dessutom är det ju ibland svårt att hålla liv i ett tema ett helt läsår. Barnen kanske inte alls är intresserade utan man kanske märker att dom vill ngt helt annat. Det vill till att vara flexibel och försöka se och lyssna in vad barnen intresserar sig för.
    Är lite avundsjuk på dej som får jobba så reggio inspirerat och inte behöva strida för att få med dina kollegor på olika projekt.
    Hade jag varit förskollärare hade jag bytt förskola men jag är barnskötare och såna vill ju ingen ha idag tyvärr. Vi är ett utdöende släkte :))
    Hälsningar Bitte från Jönköping

    SvaraRadera
  5. Prestationsprinsen - Tack, det värmer! Visst är det oerhört viktigt med pedagoger som vet i vilken kontext de är, som vågar vara modiga och hålla alla barns nyfikenhet och utforskande högt.

    Bitte - Vi strider här också fast på andra plan. Diskussionen kommer man aldrig ifrån men man har alltid läroplanen som grund att stödja sig på. Kämpa på! Hur går det mer er byggmiljö? Har ni utvecklat fler stationer?

    SvaraRadera