22 nov. 2010

Jul jul stråååålande...julpyssel?!

Jag ÄLSKAR julen. Ja jag gör det, jag är grymt traditionsbunden och det ska vara precis som det alltid har varit. Juldekorationerna åker upp till första advent här hemma hos mig och sen blir det julmusik, glögg och pepparkakor hela december.

På jobbet har jag en tudelad inställning. På vår förskola kan vi ha en dag där vi bakar pepparkakor (på golvet som Pippi gjorde såklart) med barnen och en dag då vi klär julgranen har jullunch och dansar kring granen en sväng. Vi har också lucia med banren, sjunger julsånger och har luciatåg med de äldsta. Det är val vi gjort och en del av vårt arv. Samtidigt som jag tycker det är viktigt (och det är vårt uppdrag) att föra vidare tradtioner och seder i vår kultur så ser jag också en krock i vissa moment med det sätt vi tänker om barnen och deras förmågor. 

Vi tar det traditionella julpysslet, en alltid lika het potatis. Jag lägger ingen tid på julpyssel.Vi har funderat en hel del kring julpysslet. Jag tycker inte att det finns något värde i att sitta och göra 28 styckent likadana flörtkuletomtar/snögubbar. Då hamnar vi i mallskapande, "min är finare än din", rätt och fel....Vi vill ju uppmuntra att varje barn har sitt sätt att lösa och fundera i sitt skapande, det finns inget rätt och fel, vem vet hur en tomte ser ut i ditt huvud?  Våra barn har ju alltid tillgång till mycket olika material att klippa,klistra, bygga , skapa med så för dem är det en konstlad situation om "fröken" plockar fram en tomte som alla ska göra likadana. Till påsk för ett par år sen så plockade vi fram fjädrar, flörtkulor, silkespapper, äggkartoner ögon m.m. och lät barnen skapa sitt eget påskpynt. Det blev allt från påskkycklingar till påskbåtar. Vi kan prata med barnen om tomtar och läsa och lyssna på sagor, tända ljus och räkna ner till advent. Vi försöker ha julen i ett samanhang och prata om vad det innebär. Utifrån detta får barnen tillgång till skapande material och får använda sina tankar som grund i kommunicerandet.

Så tänker jag, hur tänker du?

Jul

2 kommentarer:

  1. Som person är jag inte så mycket för traditioner, mer än att de är familjehögtid, vi samlas och bara njuter att vara med varandra runt ett bord med god mat.

    Men nu till saken. Vad människor gör och hur vill de fira högtider är enligt mig upp till var och en. Allmänt stör jag mig väldigt mycket på värderingar som läggs i det. "Oj, oj, oj, vad jag är trött, jag måste handla och baka pepparkakor/bullar, oj, oj, oj, vad jag är trött, jag måste springa hit och dit för att handla julklappar. Oj,oj, oj, jag har inga moderna ljus i år och jag var uppe till 3 på natten för att byta till julgardiner". O.s.v., o.s.v., o.s.v. Och nu till det roliga: "Hur kan du åka utomlands i en muslimskt land just på juldagen? Jag förstår att du tycker inte om Julen, men vi måste fira ändå, det är vår tradition. Men är du inte trött på samma juldekorationer som du har haft sista 2 åren? Jag förstår inte hur kan du vara så avslappnad när alla är så stressade runt julen ".

    Jag tycker om Julen, men jag hatar tjatandet och klagandet om det. Och när jag säger vänligt att jag är inte intresserad av att lyssna på det i tid och otid, såklart blir människor sårade eller kommer värderingarna framme.

    När det gäller jobbet - som du säger jag är definitivt emot massproduktion av tomtar och lyktor och stjärnor eller vad det kan vara. Och lyssna dag in och dag ut på samma sånger, vill man eller inte. Sen är det med planering inför Lucia och Julen(kul för mig att jag fick Lucia på köpet när jag kom till Sverige :))från slutet av september -början på oktober pratar man på alla möten om just hur ska man lägga upp sångerna i tåget, vad ska man köpa inför julpyssel, julbordet, juldekorationer, när ska de upp, när ska de ner. Knappt-knappt någonting annat.

    Nu tror jag inte att det är bara på min arbetsplats som sker det, sista 3 åren har jag gått runt på flera förskolor i kommunen och jag ser inte något större skillnad.

    Frågor som jag har och inte fått svar på:

    - Varför måste man köpa in nya juldekorationer till förskolan varje år, förnya lampor och ljusstakar, minst delvis om inte alla?
    - Varför inte ens uttalas religion och kristendom i samband med jul - eller påskfirandet? Jag är långt, långt ifrån någon religionsutövande, men jag tycker att inte vi behöver undanhålla information om varför och hur kom det till att vi firar det vi gör. Hur vi gör det är en annan femman.
    - Förklaras för barnen orden och deras betydelse i den sånger som vi sjunger till Lucia eller Jul? Vad har barnen för reflektioner runt de orden?
    - Vad gör vi på förskolan med barnen som kommer från familjer med en annan religion och tradition? Hur uppmärksammar vi deras religion och tradition?
    - Varför pratar vi med barnen om vad är det som önskar att få för julklappar eller skicka brev till tomten med önskelistor. Varför säger vi inte till barnen att önska man få göra, men det är inte säkert att man få alltid det man önskar?
    - Vad gör vi med lilla L. - 2 år som sjunger hela dagen om hajar och slänger bort alla böcker med tomtar och vinter och vill prata bara om att simma i en pool?
    - Vad gör vi med lilla W.- 1,5 år som skriker och gråter så fort han hör " Ute är mörkt och kallt...", minst fem gånger om dagen.
    - Varför tjatar vi på barnen att inte röra juldekorationerna, men det är ok att titta på?
    - Varför tvinga olika tomtenissar och pepparkaksgubbar dräkter på 1-2- åringar bara för de är gulliga, när de ändå vill inte, vill inte tåga, vill inte sjunga och bara skriker av rädsla och fara och vill vara i mammans/pappans famn?

    - Varför ...
    Nääää, nu få jag ge mig.

    Tack för att du orkade läsa.

    SvaraRadera
  2. :) Ibland behöver man bara öööööösa ur sig allt skräp som man går och bär på.

    Jag ska skriva mer om detta...måste bara tänka lite först....

    Nu sängen! GONATT :)

    SvaraRadera