18 mars 2009

Inspirerad

Jag har en period just nu när jag känner mig härligt inspirerad och driven på jobbet. Det händer mycket och jag känner verkligen att jag får uttlopp för min kreativitet och mina tankar.

Först och främst är vår barngrupp fantastisk med många många tankar om allt runtomkring. Vi har nu en grupp med blivande fyraåringar. Jag har ett härligt samarbete med mina goa kollegor och vi driver vårt arbete framåt hela tiden. Vi är allihop som grupp (barn och lärare) nyfikna och forskande i vårt arbete tillsammans. Gruppen har en otroligt fin dynamik och är samstämmig som få.

I huset händer det också mycket. Vi tar nya steg ut i vår gemensamma miljö som vi kallar torget. Där möts barn och lärare från olika hemvister. Vi har mycket tankar om hur torget skall användas och många av oss ser fram emot att utveckla miljön och mötena där. Det samma gäller för vårt "utetorg". Nu väntar vi bara på solen och värmen som kan sätta igång vårt arbete i omorganiseringen av utemiljön ordentligt.


(på min förskola arbetar vi mycket med material som ska utmana barnens sätt att tänka och som inte ska vara "färdiga", alltså redan klart vad de har för anvädningssätt. Vi arbetar mycket med returmaterial. Här ser vi kontruktion med genomskinligt material på spegel)

Igår var jag och mina två kollegor från huset på möte i vår projektgrupp. Vi har ju startat ett projekt. Ett projekt där utbyte ska ske mellan lärare i Sverige, Holland och Italien. Jag kommer att åka till Italien i höst och ser verkligen fram emot det. För några veckor sedan kom lärarna som besök Holland tillbaka och de hade mycket att berätta på mötet igår. Vi började också prata om förberedelser kring besöket från lärarna från Italien och Holland. Det sker vecka 20 i maj. Spännande!!

Oj oj oj vad det händer saker. Det är verkligen hur spännande som helst att arbeta som lärare just nu :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar