16 jan. 2015

Privat och Professionell- nya resor, nya läranden


Oj oj oj. Nu händer det mycket. Har funderat en del på hur jag ska pussla ihop de olika delarna både rent fysiskt men även digitalt. Ska försöka reda ut ett och annat för er (och kanske då också för mig själv) här just nu.

Jag arbetar nu som ni vet 20% för Rektorsakademin Utveckling, RAU, med Sett-mässan. SÅ spännande och helt galet bra kommer det bli när vi ses allihop i april. Jag ser fram emot detta så mycket att jag knappt kan bärga mig. Blir kul att själv föreläsa och kunna möta er allihop! Jag kommer börja intervjua de föreläsare som blivit presenterade och lägga ut intervjuerna här på bloggen, precis som förra året, så ni kan gotta ner i er vilka ni kommer kunna lyssna på och möta under SETT. Håll utkik! Å du, vill du dit så hugg dina biljetter, de går som SMÖR i skolsken :) Klicka HÄR så kommer du dit!
Mitt nya jobb som Miljöpedagog 50% på Norra Hisingen, Göteborg har startat också och där lägger jag just nu en väldig massa energi på att lära känna alla i min nygamla organisation, skapa mötesplatser digitalt för att kunna sprida vad som händer och skapa en strategi för hur vi ska nå ut till företag och få tag på återvinningsmaterial att fylla våra lokaler med. Ett otroligt spånande arbete med möjligheter att verkligen fördjupa och experimentera med vad pedagogisk miljö och material kan vara samt hur digital teknik kan fördjupa/bredda/transformera, utforskandet av dessa. 

Reklamen för centret i fönstret på lokalen
Att arbeta som Miljöpedagog innebär att jag kommer samla och organisera det återvinningsmaterial som kommer till Återvinningscentret. Jag kommer bygga pedagogisk miljö och ta emot barn och pedagoger och utforska den tillsammans med dem. Jag kommer också att fortbilda och handleda i pedagogisk miljö. Projektet har ett år på projektbudget och vi hoppas alla att det ska växa och få stor betydelse för barn, unga och vuxna i stadsdelen. Min kollega Anna kommer ha det övergripande ansvaret och arbeta 100% med projektet. Under de närmsta kommer vi ta fram en kommunikationsstrategi för centret och snart kommer ni säkert se det dyka upp både på FB och på twitter. 
Det första återvinningsmaterialet som kom in i lokalen

Jag är också snart helt fullbokad för våren av föreläsningar och handledning ute på landets förskolor och ser fram emot en vår där jag får möta många av er som läser och tillsammans tänka och lära. Just nu är jag involverad i ett fortbildningsprojekt i Västra Göteborg för förskolechefer och pedagoger. I onsdags föreläste jag om vad som händer när teori blir praktik och hur den pedagogiska miljön skapar oss. Jag undervisar också under våren på Atelierista-utbildningen på Göteborgs universitet, vilket ger mig mycket intressanta möten med pedagoger som valt att fördjupa sig i de estetiska lärproceserna. Det ser också ut som jag kommer återvända till förskolor/områden som jag varit i förut och det ska bli väldigt spännande att se utvecklingen som skett.

Från föreläsningen med förskolecheferna i Västra Göteborg
bild Erika Kyrk Seger

Nästa vecka åker jag till BETT med Erika Kyrka Seger och Markus Bergenord. Vi ska föreläsa på Lin Educations förskolespår under torsdag och fredag. BETT blir en nätverksevent som jag verkligen ser fram emot. Lite nervös för logiskt och annat men har hört att Lin Edu tar väl hand om sina gäster. Ser fram emot en riktig trevlig resa.

I allt detta har jag nu också skapat en sida för Pedagogiska Kullerbyttan på FB. Där kan du söka den och gilla den och få uppdateringar om Kullerbyttan rakt i telefonen.

Jag ser fram emot en händelserik vår och hoppas att ni alla följer med! Börja med att gilla Kullerbyttan på FB :) så ses vi!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar