9 feb. 2013

Svansjön och break dance- på tå och på huvudet

Dans/rörelse/ljudprojektet dansar vidare. Vi pedagoger har mer och mer förstått att barnen flätar samman alla trådar och ser helheten. Det är bara vi som vill dela upp. Det är tur att de lär oss, hela tiden, varje dag.

Just nu är det Ipaden som har öppnat upp för nya trådar. Ett barn kom en dag och sa att han ville dansa TANGO. Jag frågade vad för musik jag skulle sätta på då. TANGO-musik, sa han. Hmm självklart, tänkte jag och riktade min fråga, Hur låter den? Jag vet inte, var svaret jag fick. Jag föreslog att vi skulle googla på tango och se vad vi fick fram. Vi hittade snart ett par som dansade tango. Ja! ropade han. DET är TANGO. Barnen blev ivriga i att hitta mer dans och vi kollade näst på break dance utifrån ett annat barns erfarenhet, samt balett (som jag lade till utifrån min erfarenhet av dansens olikheter). Barnen blev väldigt fascinerade. De ville först dansa break dance och det blev huvudstående som gick över i kullerbyttor. Vi dokumenterade och satte upp bilder av de olika poserna på väggen vid dansmattan. Senare på eftermiddagen frågade en av barnen om vi kunde se baletten igen. Vi googlade fram Svansjön och barnen var trollbundna av svanarna, prinsen, trollkarlen och den dramatiska musiken. Snart var de uppe på tå och höll sig i väggen för balansen.

Bild från Göteborgs Operans föreställning av Svansjön

Idag såg de på Svansjön igen då pratade barnen om de olika karaktärerna. De fastnade mycket vid Trollkarlen som enligt barnen var elak, dum, ond. Detta tror jag att de läste de ut av dansarnas rörelser eftersom att de inte hade någon förkunskap om historien. Det började med att något barn sa att Trollkarlen var ledsen. De var också fascinerade av hur Trollkarlen såg ut med horn på huvudet och gröna kläder. Jag tänker på spår av att utrycka känsla med rörelse.....

Under vårterminen har jag tillsammans med mina kollegor funderat mycket på hur vi ska kunna ta projektet utanför förskolan. Vi tänker att det är viktigt att ge barnen referenser för att möta kultur, att själva kunna söka den och börja tänka kring vad de kan erbjuda. Vi tänker också att mångfalden och dansen som språk utforskas och då behöver vi öppna dörrar mot nya erfarenheter.

I mars ska vi besöka dansfestivalen Satellit som för andra året ( vad jag har förstått ) hålls i Göteborg. Under fem dagar dansas det för barn mellan 0 och 12 år. Det är åtta olika föreställningar från hela norden. Väldigt spännande!

Jag har i förberedande syfte tagit kontakt med flera olika personer som arbetar inom de områden vi undersöker. Jag försöker t.ex. från vår kommun få tillgång till en danssal från Kulturskolan. Idag fick jag svar och det verkar som det ska gå :) Det hade varit spännande att få låna en sal med mycket yta och stora speglar för att se hur det påverkar barnens dansande. Jag vet också att det finns en förberedande danslinje där vilket också betyder att det finns danselever.... Vi har även en musiklinje på gymnasiet här som man skulle kunna koppla samman med förskolan.

Jag har också tagit kontakt med GöteborgsOperans Danskompani (på facebook!) och frågat om studiebesök och/eller möte med någon-några dansare där. De vidarebefordrade mina uppgifter till administrationen, så får vi se om vi får något napp där. Tänker på fler dansscener så som Atalante och Tredje våningen. Så klart har jag också använt vårt fina forum på facebook för Reggio Emilia-inspirerade förskolor och skolor i västsverige (vilket har utökat till hela Sverige). Där har många bra tankar väckts, vilket alltid är fallet när man delar. Ska kasta ut lite fler krokar och se vad man får för gensvar.


En stor tillgång som ska utforskas mera är föräldragruppen och deras erfarenheter och kontakter.

Ni hör, vi har fullt upp här...

1 kommentar:

  1. Det är så härligt att följa din blogg med alla tankar och nya sätt att se på förskolan. Försöker få till nytänk på förskolan jag jobbar, men oj vad det krävs kompetenta pedagoger som ser och hör barnens aktiva del i förskolans fortsatta utveckling.

    SvaraRadera