11 maj 2011

Mer forskning om förskolan!

"Slutligen är det problematiskt att så lite information finns att tillgå om den svenska förskolans funktionssätt och kvalitet, vilket har sin grund i brist på statistik om förskolans verksamhet och resultat. Internationella forskningsresultat visar att tidiga insatser är av stor betydelse för barns framgångar senare i utbildningssystemet och på arbetsmarknaden, vilket talar för att förskolan har en viktig roll att spela."

Ur ”Vi vill bidra till att göra svensk utbildning bättre” från  DN -debatt

2 kommentarer:

  1. Detr behövs forskning och statistik, dvs kunskaper att stå på. Borde det inte heta lärandesystemet
    när det gäller förskolan?

    Trevlig helg

    torestad.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Problemet är bara hur det ska gå att mäta det som förskolan framförallt vill främja, nyfikenhet och system för att utforska.

    Hur menar du, lärandesystem?

    Trevlig helg, hoppas solen skiner på oss!

    SvaraRadera