22 maj 2011

små barn utforskar

Tänker mycket nu kring pedagogisk miljö för de yngsta. Hur de kan få möjlighet att utforska och undersöka på sina villkor.Tänker och läser om hur små barn utforskar och funderar kring vad det är de vill veta. Ser många mönster i det de gör, beror det på att det finns mönster eller på att miljöerna de vistas i erbjuder/inbjuder till detta sätt att utforska?

Jag ser på min son. Han plockar i och ur, packar, fyller upp och tömmer. Han utforskar rummet inuti alla sorters behållare. Många gånger, fram och tillbaka. Han kastar saker över kanter, in i andra utrymmen, in i behållare. Han rullar stenar, bilar, krukor utför små backar. Han söker rörelse hos olika typer av material. Han försöker förstå materialets tygnd, form, struktur genom att han stoppar sina händer i allt han ser. Han utforskar förhållandet mellan sin egen kropp och materialets kropp.

Läser Gunvor Lokkens Toddlarkultur och funderar vidare.

2 kommentarer:

  1. Har precis köpt den boken och börjat läsa lite.... ska bli spännande att läsa vidare, det ska vara en väldigt bra bok har jag hört.

    SvaraRadera
  2. Visst är det fantastiskt!
    Mina barn är stora nu och har egna barn. De ser samma saker hända nu som jag såg med dem.
    Men mest fantastiskt är ju språket. Tala om lärande!

    SvaraRadera