3 maj 2011

Just-in-time-kunskap

Vad är en bestående kunskap och vad behövs den till? I en diskussion om kunskapsbegrepp, faktabegrepp slängde min man in logestikbegreppet Just-in-time. Han menade att med det han gör så behöver han ofta Just-in-time-kunskap. Han behöver veta saker precis då som kan vara oerhört komplexa men när han är färdig med det han gör så kan han släppa allt det han lärde och gå vidare. Jag tyckte det var intressant att fundera över. Du får det precis när du ska ha det, du behöver inte ha det liggandes på lager. Det viktiga blir då inte att du "har" faktan utan att du kan få tag på den när du behöver den. Att lära hur man lär.




Intressant!

8 kommentarer:

  1. Här är jag igen!
    Det din man råkar ut för är, tror jag, följande:

    Genom ständig omedveten inlärning lär vi människor oss vad vi väntar oss. Vi bombarderas ju ständigt av information som vi måste agera på. Därför hinner inte vårt medvetna tänkande med.
    Det som hastigt dyker upp i din man huvud är alltså lagrad, tyst kunskap som aktiveras just i det rätta ögonblicket.

    Man vet än man tror.
    Man kan mer än man lärt sig.

    torestad.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Törestad, du är alltid lika välkommen!

    Nej, men det är ju inte tyst kunskap för då skulle han ju redan ha den. Informationen dyker inte upp han måste ta reda på den. Det han gör är att ha hämtar in den, tar reda på det han behöver veta just då :) Det är det jag menar. Han hämtar det inte från sin hjärna han hämtar det utifrån. Då är det viktiga att veta hur han ska gå tillväga för att få tag på den.

    Sen tror jag också att man vet mycket mer än man tror :)

    SvaraRadera
  3. Jaså, han frågar någon eller tittar i en bok när han behöver veta något!

    Ska vi ha ett namn på det nu också?

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Bertil :)
    Det som är min poäng är att den "fakta" som han inhämtar löser det han behöver göra men den behövs bara till det tillfället.

    Det han gör är att han har övat upp sin förmåga att lära sig och funderat kring vad han har för strategier. Det är det som borde vara kärnan i lärandet som pågår i utbildningssystemet.

    När han t.ex. tittar på sina matteuppgifter från Chalmers kan han inte förstå att det är han som gjort det. Det är helt obegripligt för honom, men det han gjorde på Chalmers var ändå att öva upp förmågan att lära på detta sätt och det är det han har användning av idag.

    Det handlar alltså om hur han vet hur hans ska gå tillväga för att lära in det han behöver och var han kan hitta det.

    Det är därför Bertil, som jag menar att man inte kan se på lärandet som överförande av fakta för det är mycket större än så och det behöver vara vidare för att det ska vara bestående.

    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  6. Minnet är som ett nätverk. För att kunna komplettera med ytterligare fakta utgår man ifrån de fakta man redan känner till, liksom för att fylla igen ett hål. Om man är tillräckligt kunnig vet man vad (inte var) man ska ta reda på ytterligare.

    Är man okunnig vet man vare sig ut eller in.

    torestad.blogspot.com

    SvaraRadera
  7. Kära Bertil. Vi går om varandra. Vi pratar inte om samma saker. Jag vet inte hur jag ska kunna förtydliga det jag säger. Får skriva mer om det senare...

    SvaraRadera
  8. Man kan bara inte lära sig något om man inte har något att passa in den kunskapsbiten i.

    Det är stort nog. Mystifiera inte lärandet för mycket. Då blir det konstigt och främmande.

    SvaraRadera