17 juni 2014

"Barnen spränger gränser för vad en lärplatta kan vara " Ulla-Karin Lundgren SETT 2014 #settlaggad

Hoj hoj hoj! Bättre sent än aldrig ;)

Ulla-Karin Lundgren- barnrättsaktivist! Så presenterade sig Ulla-Karin på SETTs andra dag i en fullsatt M4. Hon har en har en fantastisk energi och brinner verkligen för sitt uppdrag och för att göra alla barns röster hörda. Hon "går igång" som hon själv uttryckte det, på ett sätt som engagerar och möjliggör att vi alla ser möjligheterna med digitala verktyg.

Ulla-Karins självklara avstamp i barnkonventionen- barn har rätt att utrycka sig i alla frågor som berör dem, ger oss tyngd att verkligen arbeta med barnens röster, deras tankar och åsikter. Att som Ulla-Karin berättade, ge möjligheter åt barnen att göra sina röster hörda, här genom filmskapande/ berättande genom digitala verktyg, att sprida dessa och påverka något. Ulla-Karin utryckte det så klart och tydligt;

"Ni gör sådana fantastiska saker i förskolan, ni måste ut i skyltfönstret! Ni måste in i kommunhusen!" 

Ulla-Karin visade oss praktiska exempel på projektarbeten runt film/rörlig bild i förskolan. Från de allra yngsta ett och tvååringarnas exprimeterande med rörlig bild till tre-fyraåringarnas filmskapande med bildmanus, egengjorda figurer och historier. Väldigt inspirerande och mycket lärorikt.
Ulla-Karin har under det senaste året arbetat med träningsskolans barn och har fått se hur lärplattorna gett barnen möjligheter att utrycka sina röster på sätt som hon inte trodde var möjliga. Ulla-Karin menar att vi måste försöka tänka utanför boxen i vilka sätt lärplattan kan vara en resurs. Barnen gör det bäst åt oss. För som Ulla-Karin sa;

"Barnen spänger gränserna för vad en lärplatta kan vara, OM de får chansen! "

Ulla-Karin tryckte på hur viktig reflektionen och lyssnande är för alla inblandade. Hur viktigt det är att stanna i processen och våga låta det ta tid. Vara lyhörd för vad barnen utforskar och ge stöd i det som behövs. Att också våga förhålla sig till och utmana kring det kritiska tänkandet i alla bilder våra barn möter idag, inte låsa sig och förbjuda utan istället ifrågasätta tillsammans och bygga upp det kritiska tänkandet. Ulla-Karin tycker att debatten kring lärplattorna ofta blir alldeles för onyanserad. Lärplattan är ett verktyg som alla andra och ska sättas i förhållande till styrdokumenten. I vilka lärsituationer är lärplattan verktyget att använda?



Här kan du titta på en film med frågor och tankar som Ulla-Karin delar med sig av. Vi har använt oss utav den i vår IKT-fortbildning på vår enhet! Tack Ulla-Karin för att du tänker med oss!