3 feb. 2014

IS IS IS

Tänk att det blev minus i år med och vi kunde återigen projektera med IS. Det trodde jag nästan inte. Förra året var det bättre förutsättningar och vi frös bl.a. isägg och mjölkkartonger. Is är spännande, konkret föränderligt, det är flytande vatten som tar en annan form. Det får barnen att fundera, att känna att prova. Det är något hårt som blir mjukt, något som förvandlas i barnens händer.

Is från förra årets isprojekt

Min kollega som jobbar 50% och spenderar större av den tiden ute med barnen messade mig på FB och bad oss spara mjölkkartonger. Vi sparade så hon hade en hel hög när hon kom förra veckan. Hon frös in is med barnen i omångar och de färgade den med vattenfärg.

Denna veckan har vi öppnat paketen. Först bar vi tillsammans med barnen ner dem till vår bakre gård. Där bröt och rev barnen upp paketen och hittade grymma iskonstverk däri. Först provade de bara att hålla dem och rulla dem nerför en backe och lägga ut dem på en lång rad. Senare i veckan pacakde vi upp ännu en omgång, denna gången ofärgade isblock. Dessa borrade vi i med svängborr, sågade med såg, filade med en fil, slog på för att få olika ljud, byggde med. Vi hade också med sprejflaskor fyllda med redimix(färg) och vatten som barnen fick spruta på snön. Vi avgränsade ett område och barnen spruta för glatta livet. De utforskade kraften i strålen, hur långt den kunde nå, hur nära man kunde spruta. De såg hur färgdropparna frös till is och rullade ner för backen. Senare provade de också att hälla färg i hålen de borrat genom isen.

Genom att materialet (isen, färgen och verktygen) var tillgängliga under hela förmiddagen kunde barnen utforska grundligt och gå vidare med de upptäckte. De diskuterade, och funderade över hur det kom sig att isen och färgen reagerade och agerade på olika sätt när de krockade materialen med varandra. De löste problem tillsammans som hur man skulle kunna borra igenom isblocket när borren inte nådde hela vägen. De samarbetade, skrattade, var uppgivna, hjälpte varandra, statuerade exempel och hittade nya idéer. 

Under tiden som mina kollegor arbetade med barnen hade jag i uppgift att dokumentera. Jag använde Ipaden och filmade barnen, uppmanande dem att berätta hur de tänkte, vad de gjorde, gick i dialog uppmuntrade dialog och tänkande tillsammans, ställde frågor. Efteråt samlade jag dem för att utvärdera. Fundera kring vad de tyckt varit spännande, hur de hade känt. När vi kom in tittade vi tillsammans på några av filmerna. Barnen kommenterade, där är jag! Där är vi! Vi borrar. Jag målar på snön. Det var svårt, det var hårt, jag var kall, det blev fint med färgen, vi hjälptes åt. 

Arbetet med is kommer fortsätta, det känner jag på mig. Barnen hade idag en idé om att ta in isen. Då blir det vårt nästa steg. Vad kan is möta inne? 

IS är en fantastiskt material. Man får passa på att frysa när det går. Det tar ett till två dygn för att det ska bli genomfruset. Prova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar