30 jan. 2014

Hur går det för SETT 2014?! #SETT 2014

Som ni vet kommer jag blogga på SETT i år igen, i år får jag mycket trevligt sällskap av Max Entin och Emil Jansson. Blogger Corner är ett mycket trevlig uppdrag och en möjlighet för mig att sprida det goda och kreativa arbete som delas på mässan. I år ligger SETT i maj den sjunde och åttonde. Jag är på plats båda dagarna och håller er uppdaterade om vad som händer. En TWEETUP för alla pedagoger från #fsk-chatt kommer också ta plats, vilken dag får ännu vara osagt men var inte oroliga, jag meddelar er när!

Hitills har det inte varit slående hett på SETTs talarlista för förskolan. Lite gammalt och lite nytt. Jag vet dock att SETT har riktigt fina grejer på gång som jag hoppas de ror i hamn. Vad berättar jag här när det går i lås :) Så håll utkik! Nu till årets innehåll hittills. 

Vi får höra några av talarna från förra året, bl.a. Erika Kyrk Seger som berättar om hur Hakefjordsgatans arbete med Ipads har utvecklats. Erika är intressant för hennes närhet till verksamheten. Hon står mitt i och hon delar gärna med sig med ett ödmjuk och inspirerande sätt. Lyssa på Erika den 7 maj. 


Ni kan också lyssna till Tobias Gyllensvärd som jag tyvärr missade förra året eftersom jag suttit i M5 klistrad hela dagen utan att äta. Jag ser fram emot att höra honom i år och lyssna till hur han utvecklar  arbetet med den digitala tekniken tillsammans med pedagogerna i förskolorna i Nacka. Vill ni höra Tobias så föreläser han den 8 maj. 



Det finns också lite intressanta nyheter med fokus på kvalitet och utvärdering av förskolans verksamhet. Här föreläser Kristofer Skogholm som arbetar i Mölndal med utveckling inom systematisk kvalitetsarbete och dokumentation. Hans fråga Hur kan kvalitet uppstå i relationer? tänker jag är intressant att fundera på. Ser fram emot att höra honom.  


Likaså delar förskolechefen Catharina Shill och förskolläraren och IKT-pedagogen Henrik Salling med sig av hur de utvecklat arbetet med SKA (systematiskt kvalitetsarbete) på tre förskolor i Stångby i Lunds kommun. 




Jag ser också fram emot att lyssna till Emma Rosén som bl.a. arbetar som projektledare på UNIKUM- unikt lärande för unika barn. Henns föreläsning har den intressanta titeln Vad kan skolan lära av förskolan? Hon tar upp aspekten av att tänka nytt och tänka om när man startar nytt, ställa sig utanför sin kontext och fundera kring hur man vill ha saker.  Det ser jag fram emot att höra :) 


Två talare som inte specifikt riktar sig mot förskolan men som du ändå inte får missa är Beppe Singer och Micke Gunnarsson. Kika in på SETTs hemsida och spana hur du ska lägga upp dina dagar och glöm för allt i världen inte att anmäla dig! 

Vi ses i Bloggers Corner !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar