23 okt. 2013

Att få möta, lära känna och utmana

Ett-åriga händer som känner på leran. Klappar, ristar, petar, pillar, klottrar. Två-åriga händer som känner på leran. Drar loss bitar som bankas och formas. Leker och benämner. Tre-åriga händer som känner på leran. Formar kakor, rullar korvar och bollar, ringlar och gör spår som sparas och används. Fyra-åriga händer som känner på leran. Har en idé och en tanke att uttrycka något tillsammans. Bär med sig tekniker och erfarenhet om hur. Fem år och väljer sitt språk. Kan vi göra det i lera? Känner tekniken, känslan för materialet. Väljer utifrån sin erfarenhet. 

Idag pratade jag med min kollega om hur vi tillsammans på förskolan kunde tänka kring de material och de möjligheter som barnen får möta under de fem år de är hos oss. Vårt ansvar är att ge barnen möjligheter att få breda referenser i hur de kan uttrycka sina idéer och tankar. Hur kan vi lärare tillsammans tänka på vad vi kan erbjuda och hur det vi erbjuder påverkar barnens erfarenhetsbyggande? Hur kan vi dela erfarenheter med varandra och tillsammans bygga en förståelse för detta?


1 kommentar:

  1. Ni har gett innehåll och förståelse till begreppet " handens erfarenhet ger tanken mening" ett viktigt tillägg till vikten av att organisera för att ettåringar skall erbjudas tillgång till alla språk!

    SvaraRadera