22 aug. 2012

Torgets erbjudande under introduktionen

Nu börjar de yngsta barnens utforskande på torget igen. 09:orna och 10:orna som befinner sig på hemvisten närmast torget har i mindre grupper fått utforska torgets miljö under förmiddagen.

Torgets mitt med vy mot rampen.

När jag packade ihop och plockade fram före semestern hade jag lite tankar om hur jag skulle forma miljön i ett första steg. Jag minskade på mängden material på torget för att få tydlighet men var noga med att se till att variationen fanns kvar.  Jag valde mer större material och lät Rampen få en central roll på en halvan av torget. På mitten av torget fick en OH flytta in samt några stora rördelar (stora nog för att rymma små barn) och skira tyger som barnen har gömmt sig i, sovit i, badat/simmat i. Min tanke var att de yngsta barnen brukar visa intresse för att utforska med sin kropp, klättra upp och ner, vara i, gå runt o.s.v.


Min mamma skänkte mig en liten bordsfläkt och den kombinerade jag med plastremsorna som redan hängde i vår lilla bläckfisk. Barnen kan dra ner dem och sätta upp dem och använda fläkten för att få dem att snurra. Brevid ligger en korg med en pump i. Ska dra ihop lite fler saker att blåsa med här :) För barnen är fläkten i sig spännande att utforska, hur man kan sätta på och stänga av, rikta luftströmmen o.s.v.


En lite hörna med returmaterial. Genomskingliga flaskor med olika saker i; ris, kikärtor, klockor, bönor. Här finns plastspolar, mattremsor, papprör och plastband. De gröna långa är plastemballage. De är fantastiska! Vi fick dem idag av en förälder. Barnen har hittat mängder med olika sätt att använda dem, bl.a. på rampen.

Så, det var en liten glimt av vad som händer på torget just nu....

Hur har ni det?

4 kommentarer:

  1. vilken underbar och kreativ miljö som gav mig många ideer till de yngsta barnen.
    kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Och jag som tycker att 10:or är stora barn, för att inte tala om 09:orna... Sån skillnad det är beroende på sammanhang! Men en riktigt härlig miljö har du fått till. Snart dags för besök hos varandra igen, tycker jag! Kram

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att den kan inspirera Åsa, försök nu att ta en titt på vad era barn intressera sig för också och börja bygga utifrån det! Återkom gärna och berätta vad som händer :)

    Ja du Jennie, allt är verkligen relativt ;) Det är dock väldigt intressant att du tar upp detta. Jag tänker att samma miljö leder ju till olika sätt att utforska beroende på ålder och intresse. Jag upplever att material kan vara olika mycket tillgängligt (vid olika tider) beroende på ålder. Det är ju viktigt att barnen upplever att de kan hantera materialen och att materialen svarar upp/utmanar det sätt som barnen önskar att utforska. Sen ska vi ta en titt på våra egna sätt att tänka kring materialen och fudnera över hur vi tänker att det kan användas och hur mycket annorlunda vi tillåter....
    Jag kommer gärna till dig snart igen, och du är alltid välkommen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig i dina tankar angående materialen! Samma material kan ju utforskas på så många olika sätt. Ett exempel på det har jag från vårt nya sinnesrum som vi har ställt i ordning främst med tanke på de yngsta barnen (1-2 år). En dag hade jag två äldre barn där (4,5-5 år). I några burkar finns saker att lukta på, tex kanel och vaniljsocker, men dessa barn kom på att om man skakade burken och öppnade locket, så kom det rök och denna rök syntes ännu tydligare om man tog den framför oh:s lampa. Har kommit på mig själv med att jag numer tillåter så mycket mer av sånt här utforskande, trots att materialet används på "fel" sätt (dvs annat sätt än vi som pedagoger tänkt). Och vad mycket härliga upplevelser man får! (Att det blir mer att städa är liksom sak samma, när man får ta del av barnens upptäckter och härligt glittrande ögon)
      Jag har tänkt att jag ska försöka ta mig förbi nån dag när du är på plats. Bor ju så nära, så får ju passa på:)

      Radera