1 dec. 2011

Atelieristan- Att skapa ljud i lera

Mina ljud.
Kvällen uppgift var att först tillsammans med en kursvän skapa en ljudbild. Tre och en halv minut ljud som skulle lyssnas till av de andra deltagarna på kursen samtidigt som de fick forma en bit lera så som de tyckte att ljudbilden lät. Mycket spännande att koppla bort ett sinne som synen som styr oss oerhört mycket och som gör att vi ofta fastnar i självcensuren och blockerar oss från att skapa med själv och hjärta.
Tillsammans skulle vi sen bilda en skulptur av våra (fyra personers) ljudskulpturer och ge denna en ny ljudbild. I vår grupp pratade vi inte så mycket udner själva byggandet av skulpturen men efteråt när vi skulle göra ett ljud åt den så började vi spåna på hur vi upplevde den och vad vi fick för associationer. Det visade sig att vi hade ganska olika tankar om hur vi upplevde skulpturen och vi bestämde oss för att improvisera fram ljudbilden utifrån allas egna tankar. Ljudbilden blev således ett gemensamt ljud av våra individuella upplevelser.


Efteråt fick alla presentera sina ljudbilder och de andra i gruppen fick säga vad de tänkte eller fick för bilder kring skulpturen/ljudet. Det var spännade att höra hur alla tänkte och hur det blev olika i allas huvuden.
Jag själv fick en lustfylld känsla i kroppen och tankarna i huvdet blev klara och fria. Det påminde mig mycket om impovisationsarbetet vi gjorde på teaterutbildningen där vi ständigt tränade oss i att vara i nuet och att reagera på impulser. Ett härligt med krävande tillstånd. 

2 kommentarer:

  1. Låter så härligt Linda :) Jag har en tid funderat på att låta barnen gestalta en känsla i tex lera, med färg eller med sin kropp. Vi provade detta mycket under min utbildning, jag hade skapande verksamhet som huvudinriktning. Visst gick du på Gu också? Jag var klar 2005, du 2007 (tror du nämnde det när vi var på Molinsgatan). Det finns så mycket olika upplevelser vi kan erbjuda våra juveler där de får använda alla sina "100 språk" Ha en riktigt härlig helg, själv ska jag försöka göra klart mitt projekt på kursen som jag går. De sista två tillfällena är veckan som kommer. Kram

    SvaraRadera
  2. Sarah!
    Som du (kanske) vet är jag ju utbildad teaterpedagog också och har hållt på mycket med gestaltning och improvisation. Övningen i torsdags kastade mig tillbaka till den tiden och det var väldigt roligt.

    Jag tänker att vi måste närma oss det abstrakta med finkänslighet för de som inte är vana att prata eller arbeta på detta vis. Det är här som vi kan uppfattas som flummiga och ostrukturerade. Det är skrämmande för de som levt sitt liv i en liten liten ruta att våga släppa på förväntningar eller prestationer. Hela vårt utbildingssystem är uppbyggt kring det oerhört strukturerade och det blir ju bara mer och mer så.På något sätt tror man att man kan kontrollera kunskap på det viset, något som jag tror är omöjligt. Det man istället gör är att ta död på den kreativitet och nyfikenhet som människan är född med.

    Vår uppgift är väl att försöka ge barnen en mängd olika möjligheter så de får lov att hitta sina egna uttryck. Vi får kämpa emot det likriktade och föra vårt bästa för att öppna upp!

    Ha en härlig helg du med, här hemma luktar det pepparkakor efter mitt och lillemans pepparkaksbak ;)

    SvaraRadera