19 okt. 2011

Atelierista-Vad är "Reggio"?

Jag stöter ofta på pedagoger som pratar i termer som att något är eller inte är Reggio. Det är också många som frågar mig om Reggio Emilia inspirationen på detta sätt. Jag har funderat mycket över detta och tänker som följer.
Jag har länge eftersökt ord för vad det är vi håller på med i Sverige utifrån RE-inspirationen. Jag tänker att det inte finns något som är Reggio i Sverige. Jag vill istället definiera vad det innebär att vara inspirerad av tankarna kring lärande (för både vuxna och barn) i Reggio Emilia.

Jag tänker på det som Loris Malaguzzi sa om att tankarna och upplevleserna från Reggio Emilia ska får vara en inspiration och inte ett pedagogiskt program som man kan ta över och börjar få en tanke om vad det kan har inneburit. Loris var noga med att varje lands kultur och kontext var viktig för att forma utbildningen. Hur gör vi vårt lands kontext och kultur synlig i vår verksamhet? Hur skiljer sig vårt sätt att tänka från Italienarnas? En sak som slog mig var hur man tittar mycket på naturmaterial inne. Det var någon, en kollega eller en kurskamrat som sa i stil med - Man tar in löv och pinnar på förskolan för att man gör det i Italien men tänker inte på att barnens kontakt med naturen där är mycket liten jämfört med vad den är här i Sverige. Här tar vi barnen till skogen för att utforska detsamma. Detta tyckte jag var ett mycket talande exempel på att man bara har "tagit över" något utan att reflektera över varför.

Jag tänker också att man ofta dömer ut eller ser ner på "traditionellt" tänkande och görande i förskolan och ser då också ner på förskolans kulturella kontext. Jag skulle vilja att vi istället tittar närmare på det vi har gjort (jag säger vi fast jag inte arbetat mer än 4 år i förskolan och inte hunnit var med om så värst mycket historia) och tänker på vad det har bidragit till och hur vi ställer oss till det idag.

Är det "Reggio" att använda Ipad i förskolan?

Det är många pedagoger som blir förvirrande och tappar fotfästet när de börjar arbeta på ett annat sätt. Detta kan vara ett medel för att hitta nya vägar men också bli en nedåtsprial då pedagogerna snart inte vågar göra något av verksamheten för att de är rädda för att "trampa fel" och göra något som enligt deras kollegor, ledning, föräldrar eller vem det nu kan vara som har en åsikt, inte skulle vara tillräckligt mycket "Reggio". Det är detta jag ställer mig mycket frågande inför eller närmaste ifrågasättande inför.


Jag har också mycket svårt för tänket kring att det finns rätt och fel (känn på den Bertil! :) Min tanke är att man motiverar det man gör utifrån situationen och utifrån barnen. För mig är RE-inspirationens största gåva att vi som pedagoger faktiskt reflekterar över det vi gör med barnen och att vi ser barnens lärande och utforskande som något värdefullt, något som vi är nyfikna på. Cristian Fabbi har sagt "Vi har lärt från vår historia att vi inte bör förbjuda något" Jag anser att vi bör vara nyfikna istället och reflekterande. Söker vi att olikheter ska berika vår verksamhet så bör vi också tillåta dem utan att se ner på eller förminska deras betydelse. Så länge vi har barnets utforskande och lärande för ögonen och i hjärtat och så länge vi hela tiden reflekterar tillsammans med våra kollegor och med barnen kring det vi gör ♥
...eller lär man sig bättre med lera?

Vad tänker ni?

10 kommentarer:

  1. Linda, är det fel eller rätt att reflektera över sin verksamhet?

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha Bertil! Där fick du mig :)

    Skämt å sido Bertil så tror jag du vet vad jag menar :) Frågan är vad du tänker om det?

    Ha en skön fortsatt vecka!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag tänker att denna text även passar in på andra pedagogiker/inriktningar som montessori, waldorf osv. Man måste se saker i sitt sammanhang och sin tid. Den stora fördelen som jag ser med att jobba inom en viss inriktning är att alla har en gemensam bas, någon slags grund. Sedan är det viktigt att prata prata prata och fundera, reflektera, utvärdera, ständigt!
    Tack för ett tänkvärt inlägg!
    Mvh
    Maria

    SvaraRadera
  4. Good question...
    I'll come back soon to this :-)

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig Maria :)
    Man kan även applicera det på livet i allmänhet också tycker jag!

    SvaraRadera
  6. I would be thankful Cristian :))

    SvaraRadera
  7. Jag har inte ens reflekterat över att man tar in naturmaterial i Italien. På min avdelning har vi byggt en naturhörna för att det är vårt tema just nu, men liksom allt annat material funderar vi hela tiden över hur det används och vad det ger barnen.

    SvaraRadera
  8. En snabb tanke om vad "reggio"är för mig är att ge barnen FÖRTROENDET att de kan och vill utforska och forma sin framtid med oss som stödjande pedagoger.Vi vill ofta "så väl" och att vänta ut barnens tankar och idéer är en ständig utmaning för mig.Sen handlar det ju om demokrati och ett "politiskt" ställningstagande men den diskussionen tycker jag att vi inte tar nu. Tack för en inspirerande blogg :)Kerstin

    SvaraRadera
  9. Ciao Linda. Your post is very clever and well focused. And critical in some points, as I think it is important to be.
    Some thoughts.
    "Jag vill istället definiera vad det innebär att vara inspirerad av tankarna kring lärande (för både vuxna och barn) i Reggio Emilia."
    I agree.

    "Här tar vi barnen till skogen för att utforska detsamma."
    And this is better :-)

    "Är det "Reggio" att använda Ipad i förskolan?"
    It is useful and generative of new questions and curiosities to use Ipad? Is the usual discussion: it is not the matter of a stimula, a theme, a project. It is a matter of processes, and of what we do with that. Then let's call it the way we like.

    Detta kan vara ett medel för att hitta nya vägar men också bli en nedåtsprial då pedagogerna snart inte vågar göra något av verksamheten för att de är rädda för att "trampa fel" och göra något som enligt deras kollegor, ledning, föräldrar eller vem det nu kan vara som har en åsikt, inte skulle vara tillräckligt mycket "Reggio"
    And this is a problem. I agree.

    "Min tanke är att man motiverar det man gör utifrån situationen och utifrån barnen."
    Yes. And on how it is generative of new curiosities.

    Tack Linda, for the courage of sharing your opinions.
    C.

    SvaraRadera
  10. Thank you Cristian for taking time to think together with us! It is so inspiering to have you here and be abel to take part of your thoughts :)
    I hope to meet you in april if you can make it to the Atelieristas in Göteborg and maby to do something cloes to the very inspiering lecture we hade at Kalejdoskop-the RE-network in Göteborg!
    And ofcourse I will try to go to Bassa Reggiana (were I was supposed to go in the InDem-project 2009 but the birth of my son got "in the way" ) some dag to see for myself :)
    Have a good week!

    SvaraRadera