30 maj 2011

Olika roller för lärare i förskolan

Under de fyra åren jag har arbetetat efter min lärarutbildning så har jag sakta men säkert bekantat mig med olika typer av lärarroller inom förskolan. På min nya arbetsplats är dessa uttalade och platsen/ansvaret jag ska ha är som torgpedagog på de yngsta barnens torg. Tanken med att utforma olika roller med olika anvar är att tydliggöra lärarens uppgift, att dela på ansvar, att fokusera på olika bitar i verksamheten. Fördelarna med detta är att istället för att alla lärare måste göra alla delar för sina grupper så gör man olika delar tillsammans för alla. Om man som lärare är intresserad av ett särskilt område kan man få utmaningen att fördjupa sig inom det. Det är också en fråga om att ta vara på alla lärares olika kompetenser för att få hela förskolan att blomma. För att kunna arbeta så här krävs tillit till varandras arbete och ett samarbete och en gemenskap över hela förskolan. Om man inte är bekant med vårt sätt att arbeta kan man undra vad de olika lärarrollerna har för syfte. Jag tänkte därför göra en liten lista på de olika typer av roller som finns hos oss just nu med en kort förklaring....

Hemvsistspedagog/Projektpedagog
Denna lärare har ansvar för barngruppen samt hemvistens miljöutforming. De utvecklar projekten med barnens intressen och tankar som grund. De har också ansvar för att kommunicera barnens utforskande och utveckling med föräldrarna.

Torgpedagog- Innetorgspedagog
Denna lärare ansvarar för torget som mötesplats, utvecklar den pedagogiska miljön och har ofta en utmanande roll gentemot lärarna på förskolan och ansvar för miljöutvecklingen. Torgpedagogen anspassar miljön på torget och utmanar barnens tankar i projekten i samarbete med projektpedagogerna. Torgpedagogen dukar upp miljön på torget och ansvarar för organisationen i vilka barn som är där. Som torgpedagog behöver man ha ett särskillt intresse för pedagogisk miljö och skapandet av möten mellan barn åldrarna.

Utepedagog-Utetorgspedagog
Denna lärare är stationernad i utemiljön, utvecklar den pedagogiska miljön och har ofta en utmanande roll gentemot lärarna på förskolan och ansvar för miljöutvecklingen. Utepedagogen anspassar miljön på gården och utmanar barnens tankar i projekten i samarbete med projektpedagogerna. Utepedagogen öppnar upp och plockar fram material och ansvarar för organisationen i vilka barn som är ute. Som utepedagog behöver man ha ett särskilt intresse för pedagogisk miljö och vara intresserad av vad utemiljön kan ge för aspekt på den. Man måste också ha ett intresse för att skapa möten mellan barn i olika åldrar.

Ateljerista
Denna lärare har ansvar för ateljén/ateljéerna på förskolan. Ateljeristan lägger stort fokus på de estetiska läroprocesserna och utmanar barn och lärare i dessa. Ateljeristan har god materialkännedom och kompetens i olika tekniker inom bild och form. Ateljeristan är också en inspiration och ett bollplank i utformningen av den pedagogiska miljön. Ateljeristan kan också ha huvudansvar för materialinköp.Utibilding till Atejerista finns bl.a. vid Göteborgs Universitet och Regio Emilia institutet.

Pedagogista
Denna lärare har ansvar för att driva utvecklingsprojekt på förskolan/förskolorna. Pedagogistan är ofta knuten till flera förskolor. Pedagogistan är med vid lärarnas reflektionstid och hjälper till att koppla verksamheterna till teorierna samt utmanar lärarna att se djupare i projekten. Pedagogistan ansvarar ofta för kvalitetredovinsingar, planering av studiedagar, fortbildning o.s.v Man skulle kunna säga att Pedagogistan är/kan vara den pedagogiska ledaren. Utbildning till Pedagogista finns bl.a. vid Göteborgs Universitet och Reggio Emilia institutet. Här kan du läsa en pedagogistas tankar om sin roll. Re-reflektera.

6 kommentarer:

  1. Men Linda, det blir väl som i fotboll; rollerna överlappar? Kan man ha två roller samtidigt?

    SvaraRadera
  2. Kan du utveckla lite Bertil, jag är inte säker att jag förstår dig rätt. Man kan inte ha två roller samtidigt om man ska kunna skapa sin roll fullt ut, konstig kombiantion att vara målvakt och anfallare liksom. Liksom fotboll eller vilken lagsport som helst är folk där de ska vara :) och tillsammans gör man laget.

    Linda Linder

    SvaraRadera
  3. Men som spelare på ytterkanten kan man ibland gå in mot centrum, omss.
    Det jag undrar är hur bunden man är till sin roll?

    SvaraRadera
  4. Jo man är nog ganska så bunden. Det är ju ett val man gör. Klart att man kan tänka om ifall man känner att den roll man fått inte passar en. Tanken är ju liksom att alla inte kan ha sina händer i allt och att man ska ta vara på sina kollegors kunskaper. Utbytet av idéer och tankar finns där alltid men du har ansvaret för ett visst område. Alla arbetar ju med barnen fast på olika sätt. Allas uppdrag är läroplanen. Hela verksamheten skall genomsyras av samma förhållningssätt. Rollfördelningen är en del av organisationen vilken är väldigt viktig för att kunna hitta optimala förutsättningar. Så tror jag :)

    Linda

    SvaraRadera
  5. Det ska vara dig man måste förklara för hela tiden Bertil ;)

    Ha en skön dag i högsommarvärmen!

    Linda

    SvaraRadera