19 jan. 2011

Miljöbesök

Vi har något som kallas för Miljöbesök på vår enhet. Pedagogistorna (vi har två på enheten) samlar en grupp pedagoger för att besöka miljöerna i ett av våra två hus. Vi går igenom avdelningarna och tittar på hur miljöerna är uppbyggda, pratar lite med pedagogerna på plats (om det är möjligt), delar tankar om hur miljöerna skulle kunna utvecklas eller tänker på särskilda saker i miljön om det finns speciella önskemål om vad vi ska titta på.

I måndags hade vi miljöbesök. Det var ett bubblande, undersökande, nyfiket gäng pedagoger som reflekterade, funderade, konstruerade tankar tillsammans. Vi förundrades över utmaningarna som fanns i miljön för barnen. Bland annat tittade vi in hos de allra yngsta och fick ta del av hur de utforskade tid, kraft, rörelse, form, mängd genom att rulla bollar genom rör som var upphängda i taket. Rören hade olika lutning och olika tjocklek, bollarna var olika stora och har olika ytskikt. Så spännade! På dörren till rummet hade pedagoerna skrivit sina tankar om vad barnens utforskade för att tydliggöra för besökande.

Tänk vad viktigt att ta del av varandras arbete och tänka tillsammans!

Mer om detta kommer!

7 kommentarer:

  1. Vi som går en kurs på högskolan har varit och besökt varandra och tittat på varandras avdelningar. Oj vad nyttigt. Och vad mycket inspiration man får av att titta på hur andra har det. Det har varit väldigt nyttigt att se och höra hur andra utnyttjar sina lokaler på bästa sätt.
    Hälsningar Bitte

    SvaraRadera
  2. Ja jag håller verkligen med dig Bitte :)
    Vi måste våga öppna våra dörrar och prata med varandra! Det utvecklar verksamheten jättemycket!

    SvaraRadera
  3. Jag ser framemot nästa kursen om pedagogiska miljöer på min ny påbörjad utbildning och jag hoppas att jag hittar kraften att ställa till nya tankesätt på min arbetsplats. Jag redan ser nyttan av utbytte, det kan bara gå uppåt.

    SvaraRadera
  4. ssprit; Jag hoppas verkligen du får kraft och att dina kollegor blir inspirerade :) Vissst jobbade du Montessoriinspirerat? Jag var på en M-förskola igår för min sons räkning. Jag ska lära mig mera och kan då förhoppningsvis stötta upp dig mer.

    SvaraRadera
  5. Tack för stödet, Linda.

    Montessoriinspirerat, ja. Men min tolkning av Montessori eller något annat urskiljer sig från någon annans. Det är det det vackra och det svåra - att hitta det "rätta" tolkningen för just de barn som vi har idag och de som kommer imorgon.

    SvaraRadera
  6. Lagom till sommaren slutar jag förhoppningsvis att snubbla på tangenten och uttrycka mig på ett begripligare sätt :).

    SvaraRadera
  7. :)) Jag förstår vad du menar :)

    SvaraRadera