18 jan. 2011

Att värna barnens arbetsplats

Just nu funderar vi mycket kring hur vi ska värna barnens miljöer, arbeten, lek osv. Vi funderar på vilken ro och vilket fokus barnen behöver för att kunna stanna i sina utforskanden. En sak som har fått vår uppmärksamhet är hur vi vuxna kan skicka blandade signaler och dubbla budskap till barnen utan att tänka oss för. Det som gäller för barnen ska också gälla för vuxna. Sådana saker kan vara att prata mellan borden vid måltiderna, att sänka rösten och inte ropa efter någon på torget, att inte gå med ytterkläder inne osv. Förskolan är barnens och det är deras arbetsmiljö som ska värnas.

Vi arbetar åldersindelat och har miljöer som är anpassade efter barnens ålder. Detta gör att småsyskon som kommer in på vår femårsavdelning inte riktigt kan hantera miljön. Detta har vi gjort föräldrarna uppmärksamma på så att syskon inte river kostruktioner eller flyttar material i barnens miljö. Det som gäller för barnen på avdelningen gäller också för syskon, föräldrar och pedagoger.

Hur ser ni på dessa tankar och hur gör ni i era verksamheter?

2 kommentarer:

  1. Mycket kloka tankar när det gäller att respektera barnens arbete och "arbetsplats".Ibland kan jag tycka att det är förvånande hur lite respekt vi visar till barnen, oftast händer i all väl mening att man börjar "spela apa" bara för man har att göra med barn och tycks att allt skall vara roligt och lekfull. Samtidigt tycker jag att det är vår skyldighet att visa och förklara för både innestående och utomstående vad har vi för förhållningssätt till vår jobb(och med jobb tänker jag på både pedagogernas och barnens.

    Däremot vet jag inte riktigt vad ska jag tycka om åldersindelade grupper. Jag är säkert att det finns massor av anledningar varför har ni valt detta sättet och jag kan tänka mig en hel del positiva effekter.

    Utvecklingsmässigt är barnen mycket olika även inom samma ålder och det kan bidra med mycket fördel till en bra verksamhet. Men även att en 1-2 åring som leker med en 4-5 åring kan ha mycket positiv inverkan och leda till helt oförväntade resultat.

    Jag tycker att det är mest intressant att observera hur en 1-2 åring reagerar i en miljö som är ägnad och tänkt för en 5-åring. Och samma när en 5-åring hamnar i 1-2 åringarnas miljö. Viktigare av allt tycker jag är att barnen känner sig välkomnade. Och sedan ha en gemensam förhållningssätt: man frågar om man få göra/leka någonting, man ställer saker på samma plats när man är klar, o.s.v.

    Vore intressant att höra hur ni "drar" detta åldersgräns rent praktiskt - har ni möjlighet att så fort ett barn fyller t.ex. 4 år flyttas upp, eller händer att ett barn är 3 år och 10 månader och ett annat 4 år och 4 månader när de flyttas till en annan grupp? Hur funkar med samverkan mellan olika avdelningar, har ni gemensamma moment när barnen kan träffa andra barn och pedagoger?

    SvaraRadera
  2. Jag ska svara på detta i ett inlägg :)

    SvaraRadera