4 okt. 2010

Mötets kraft

Ikväll hade vi vårt kvälls R.O.P (Reflektions-och-planeringstid). Vi pratade om hur vi ska få barnen att smitta varandra med tankar kring projektet och har nu bestämt att vi ska försöka ha morgonmöte på avdelningen varje morogn för att barnen ska kunna inspirera varandra med saker de gjort samt för att kunna dela upp barnen utifrån deras val på förmiddagen. Vi pedagoger erbjuder aktiviteter som har med projektet att göra och de barn som är intresserade av att prova det som kompisarna gjort får lov att göra det. De andra får välja att leka/arbeta vid stationer som finns i miljön.

Tanken med mötena är att barnen skall öva sig i hur man lyssnar på den som har något att berätta, hur man kan ställa frågor till den/de som berättar, hur man kan använda varandras kompetenser för att lära något nytt.

Imorgon börjar vi att uforska mötets kraft tillsammans, spännande!

2 kommentarer:

  1. Spännande, spännande!

    Om det är något som jag verkligen är intresserad över är just samspelet, lära oss tillsammans och av varandra. Möten. Jag tycker att det är ytterst viktigt för individen. Jag lär mig samma sak på en visst sätt i möten med den ena och på ett helt annat sätt i möten med den andra. Det betyder inte automatiskt att den ena är bättre än den andra.

    I det pedagogiska dokumentationen vad spelar in större roll: möten, samspelet eller produkten?

    "Jag är en del av alla jag mött." - Alfred Tennyson

    SvaraRadera
  2. I den pedagogiska dokumentationen är det processen man är ute efter att dokumentera, där i har man möten och samspel (förhoppningsvis) eftersom det är så vi lär :) Produkten är aldrig av betydelse...egentligen..

    Ett bra sätt att börja dokumentera är att just söka efter möten, mellan barn, mellan barn och ped., mellan barn och material osv....

    SvaraRadera