24 sep. 2010

"Här hänger jag i ett gammalt liv !"

Under reflektionen idag samlade vi våra tankar kring dokumentationen och barnens tankar. Vi är i en känslig fas nu när vi som pedagoger måste välja fokus. Många tankar finns och det är svårt att välja, med vårt val vet vi också att vi utesluter andra saker och det måste vi göra för att få djup i projektet och inte bara fortsätter "nosa omkring". Metanivån är LIV och DÖD men var ska vi styra in? Vi har plockat upp trådar och måste nu ge tillbaka till barnen!

Ett barn hänger i en gren på ett stort träd;

Här hänger jag i ett gammalt liv!
E 5år.

Fokus!

3 kommentarer:

  1. Och om igen - barn är helt underbara och mer insiktsfulla än vi anar.

    Nej, det är inte alls lätt och självklar när är det rätta momenten man kan styra in barnens tankar. Och hur man gör det? Är det verkligen bad DET barnet behöver, tycker om, vill?

    Vad jag tycker att det är viktigt att inte glömma är att vi är mer eller mindre subjektiva i vår vuxna sätt att bemöta barnens intresse.

    Hur efterlyser/dokumenterar ni i detta projekt det sociala delen? Jag tänker på nya relationer, samspelet mellan barnen, självständighet och självkänsla som kan byggas upp eller brytts ner( förhoppningsvis inte).

    Är barn 1-3 år gamla del av projektet? Jag frågar eftersom jag är direkt intresserad av just den åldern. Och som jag upplever att man bortse dem from det större pedagogiska tankar alldeles för mycket och för ofta.

    Du gör mig så nyfiken, så fundersam, Linda.

    Det tackar jag väldigt mycket för.

    SvaraRadera
  2. Alla barngrupper på förskolan är med i projekt :)
    Ettåringarna utforskar gravitation och form just nu :) Jag ska skriva mer om vår projektprocess nästa vecka!
    Det är härligt att dela tankar!!

    SvaraRadera
  3. Det ser jag fram emot.
    Ha en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera