16 nov. 2009

Den Individuella UtvecklingsPlanen - IUP

Hu, jag gillade verkligen inte den tiden på året då vi skulle sätta oss med IUP. Vår IUP fokuserade då på i vilka situationer/moment som barnet behövde stöd. Jag och många med mig uppfattade IUP:n som en felsökningsmall. Vi hade svårt att förankra den i verksamheten och med vår barnsyn samt tyckte att den fokuserade på barnet utan omständigheter och sammanhang. Vidare valde hela stadsdelen att utveckla IUP:n, något som alla pedagoger på vår förskola applåderade. Jag och en kollega prövade en IUP-mall från Biskopsgården och deltog i en liten pilotstudie bland pedagogerna i stadsdelen. Vi fick mycket bra tankar från denna och mycket bra respons från föräldrar. Nu hänger vår IUP ihop med vårt arbete och är inte en del vid sidan om. Så som vi arbetar med IUP:n idag är på samma sätt som vi arbetar med våra projektarbeten vid vår reflektionstid.

De största förändringarna är att IUP:n nu lägger fokus på barnet I verksamheten. Frågorna är konkreta och driver barnets utveckling framåt I verksamheten. Hur påverkar verksamheten barnet ? Frågorna är som följer.

Beskriv , berätta och VISA med stöd från dokumentation vad barnet gör och är intresserad av just nu.
Här plockar vi alltså fram dokumentation, bilder, film, ljud som visar de intressen som vi ser hos barnet. Vi tittar på situationer där barnet är kreativt, förundrat, där barnet hittar sin plats och har möjlighet att leva ut.

Beskriv och diskutera hur ovanstående kan fördjupas, utmanas och utvecklas.
Vidare tittar vi på hur vi skulle kunna utveckla dessa situationer och utmaningar för barnet. Vad skulle vi önska att barnet fick möta, vad skulle vi vilja kunna erbjuda och utmana barnet i. Hur får detta barn möjlighet att växa ?

Utifrån ovanstående, konkreta förändringar för verksamheten.
Så vidare till hur vi förändrar verksamheten för att barnet skall hitta dessa möjligheter. Vad kan vi konkret erbjuda barnet, vilka situationer kan vi inbjuda till ? Vad behöver barnet för material, tid, situation, grupp m.m.

IUP-arbetet är nu en del som hela tiden är levande i vår verksamhet, precis så som det ska vara :)

Vad har ni för tankar kring IUP? Hur upplever ni arbetet med IUP:n? Vad gör IUP:n för er verksamhet?

5 kommentarer:

  1. Jag läser och håller med. Vilka kloka funderingar. Era frågor tar jag med till arbetslag och rektor, ska bli intressant att höra deras tankar. SKriv mer om detta "brännheta" ämne. Det är ju aktuellt om något i dessa utvecklingssamtaltider =)

    SvaraRadera
  2. Finns det något som jag kan läsa om dessa IUP? med tanke på pilotstudien eller IUP-mallen?? Skicka mig gärna ett mail om du har tid och lust =)

    SvaraRadera
  3. Inte om pilotstudien eller IUP-mallen, men skolverkets allmänna råd är faktiskt ganska bra:
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2114

    Men det är ju alltid det där med att få exempel från "verkligheten" också... ;-)

    /Andréas

    SvaraRadera
  4. Har precis samma problem med IUP. Vi får absolut inte bedöma barn på något sätt men idén med IUP gör lätt att ped. gör det ändå tror jag. Mycket intressant och bra utgångspunkt för hur man kan arbeta mer med utgångspunkt från barnen med IUP. Samtalen blir inte enligt en färdig mall som är lika för alla utan skapas utifrån varje barns intressen och utvecklingsområden.

    Förr gjordes här några sk. utvecklingspussel som hade olika pusselbitar och när kalle kunde pussla 10 bitarspussel fick den pusselbiten fyllas och när hela utvecklingspusslet var ifyllt var barnet redo att börja skolan. Hoppas dock att alla nu lagt dessa pussel i papperskorgen!

    MVH Anna

    SvaraRadera
  5. Ja jösses Anna vilka bedömningsmetoder det har funnits...vi får verkligen inte hoppas att "diciplinnämnden" med vår allas lika kära Björklund i spetsen inte får för sig att återinföra pusslen :(

    Vår IUP ska nu tas bort (typiskt när vi lagt ner så mycket tid på att hitta en bra) men vi kommer behålla samma underlag och metod för våra utvecklingssamtal vilket iofs känns bättre :)

    SvaraRadera