12 juni 2013

Demokrati eller anarki?


"Subjektivitet, olikhet, delaktighet, lärande, estetik, lek, glädje och kunskap är värden- ideal, som alla människor föds med och strävar mot. Men dessa värden behöver fostras så de går att använda/---/ förskolan är inte till for att förmedla information, instruera eller förbereda for yrkeslivet, utan för att fostra." 

Carla Rinaldi, intervju i Tidningen förskolan 2000

Jag upplever att många pedagoger i sin iver att arbeta med lyssnandet glömmer bort fostrandet och det blir mer anarki än demokrati och solidaritet i barngrupperna. Att själv välja och vara fri kräver också att man har möjlighet att ta det ansvar som kommer med. Frihet enkom kan bli anarki där de som hörs mest och syns mest får all plats och skapar sina egna regler. Mobbing och uteslutande, kultur av starka hirarkier kan också skapas. Där inga ledare finns skapas alltid andra ledare som kan vara på gott eller ont för gruppen. Pedagogernas ansvar är att vara goda ledare, att lyfta och se alla barn och synliggöra de värderingar som förskolan vilar på, som samhället vilar på. 

På vilka sätt stöttar och leder vi vuxna arbetet med de demokratiska värdena? 



Jag tänker att det handlar mycket om organisationen, hur vi pedagoger organiserar för att barnen ska kunna uppleva och utforska möjligheter att samarbete, att föra dialog, att förhandla osv. Det behöver finnas tid och plats för detta. Vea Vecchi skriver följande i Att göra lärandet synligt,

"Om färdigheter som samarbete och förhandling bedöms som viktiga i ett samhälle, så är det nog i förskolan och skolan som sådant lättast kan utforskas och tränas"

Vi behöver förstå vikten av gruppens sammansättning och gruppera barnen på olika sätt vid olika tillfällen, utmanar dem med uppgifter att lösa tillsammans, skapar grupper utefter vilka vi tror kan lyfta varandra och sedan genom att lyssna och spionera på barnens arbete vidareutveckla konstellationerna för kommande tillfällen. På detta sätt tänker jag att vi kan skapa möjligheter för alla barn att uppleva sig som en tillgång i gruppen, att tillsammans uppleva ömsesidigt beroende, att få skapa, tänka, trivas och glädjas tillsammans. 

Sedan tror jag att det handlar om att ge barn strategier. Hur de kan handla vid olika tillfällen, när de vill presentera en idé, vid konflikt, när de känner sig orättvist behandlade, när de behöver organisera ett grupparbete osv. 


Hur gör ni?

1 kommentar: