21 mars 2013

En digitalista på SETT 2013

Något som jag verkligen ser fram emot på SETT 2013 är att lyssna till Markus Bergenord, Sölve Lagercrantz och Liselotte Mariette Olsson.

"Markus är Digitalista på Katarina västra förskola, Sölve är Förskolechef och Liselotte Mariette Olsson, fil dr Stockholms Universitet föreläser om didaktiska ingångar och experimentella äventyr i barnens digitala värld men även om virtuella verkligheter –Språk, Läsande och skrivande i ett digitaliserat samhälle. Det vill säga praktiska exempel på hur man kan tänka och göra för att inte gå vilse i den virtuella världen och närma sig barnens olika språkliga och ämnesöverskridande förmågor. Liselotte visar på hur små barn närmar sig både analogt och digitalt språk, läsande och skrivande."

SETT 2013 Onsdagen den 17april kl 11.15 M5

För det första för att Markus och Sören arbetar på Katarina Västra som jag har sett och hört om förut i olika sammanhang. Här finns det stadiga ställningstaganden och ett ansvar för de värden som man önskar förskolan skall bygga på. Medvetenheten om det solidariska lärandet och förskolans möjligheter att vara en mötesplats för detta. Jag ser fram emot att höra om hur de har använt de digitala möjligheterna och byggt ut de lärande miljöerna och hur Markus arbete som Digitalista har vuxit fram. Jag ser också fram emot att höra Sölves ingångar till hur man skapar mod att göra det man tror på- att våga skapa möjligheter, och Liselottes förankring i forskningen. Hoppas det blir så bra som jag tror! Wiho! 

Ni följer väl med?! 26 dagar kvar :) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar