29 dec. 2012

NYTT ÅR- Var föds demokratin och vem har rätt?

De senaste två dagarna har jag fått till mig en massa intressanta saker som jag håller på att väva ihop.
Det första var en vän som tipsade om Soran Ismails stand-up som sändes på svt i dagarna. Det var en tankeresa med humor och allvar och en dörröppnare för att förstå hur tanken om hur det demokratiska samhället förfaller i Sverige. Sorans tankar grundade sig i "allas rätt att rösta" och fortsatte i vilket ansvar man faktiskt har om man tar sig denna rätt. Han pratar om att "gå på känsla" eller att följa logik...ett intressant och komplext tankesätt. Jag rekommenderar er verkligen att lyssna och tänka på det han säger även om det må vara provocerande för vårt sätt att tänka på demokrati. På grund av rättighetsskäl så går den tyvärr inte att bädda in så ni får nöja er med länken.

http://www.svtplay.se/video/929995/resan-fortsatter

Nästa inspiration fick jag från Twittter där jag börjat följa Gabriella Ekelund (om du vill läsa mer från Gabriella så kan du hålla koll på hennes inlägg via min blogglista). Hon är journalist och har senast skrivit boken På jakt efter demokrati i förskolan (som jag inte läst men är sugen på nu). Hon hade lagt upp följande länk från UR:s serie; Jakten på det demokratiska klassrummet. Här får man följa läraren Paula Rogovin och hennes klass då de arbetar med barnens egna frågor som grund för all verksamhet. En verklig inspiration och en oerhört viktig del av hur vi tillsammans bygger det demokratiska samhället. Se det nu!

http://www.ur.se/Produkter/164727-Jakten-pa-det-demokratiska-klassrummet-Manhattan-New-School?fixedfilter=ur_subject_level_one%3Bpedagogiska+fr%C3%A5gor

När jag ser barnen i Paulas klassrum så växer mitt hopp om att vi ska få ett samhälle där människor arbetar tillsammasn för att ta kliv in i framtiden. När jag hör vad Paula säger om hur vår uppgift är att väcka hopp i barnen, inte lämna dem arga, så tänker jag på det som händer idag när barn och unga tappar hoppet när de inte passar in i de ramar och normer som skolan allt mer är tvugna att trycka in dem i. När det inte finns en förståelse för hur man skapar intresse, glöd, passion hos våra unga utan bara en tanke om milimiterrättvisa och mätande där alla ska ha samma och göra samma, på samma tid, och mot samma poäng.

Tillslut måste jag länka till min vän Mia Andersson, som är utvecklingsledare för Norra Hisingen i Göteborg. Hon har formulerat sina önskningar för det nya året och de får även bli mina.
NYTT ÅR- kan det får bli barnens år? 

Vill ni sedan ge er själva något uppmuntrande i nyårspresent tycker jag ni ska läsa boken som min vän stack i mina händer i våras; Cirkus Cirkörs bok Inuti ett cirkushjärta för att få nosa på hur man skapar kreativa processer. Det är alltid trevligt.
från boken Inuti ett cirkushjärta av Tilde Björfors.

Tack alla ni som läser och tänker tillsammans. Jag hoppas vi hörs och ses många gånger under 2013. Vi behöver varandra, var så säkra!
Gott Nytt År

3 kommentarer:

  1. Ja du Linda visst är det spännade och utmanade!!
    Jag undrar så hur vår skolminister tänker då han fortfarande talar om katederundervisning? Är det så att Lärande står och faller även år 2013 av att elever/barn sitter stilla och lyssnar på en vuxen bakom en kateder. Vi får önska att han tar del av alla de fantastika exempel som finns ute i skolorna och förskolorna. Att det kanske inte handlar om att tvångsförvalta skolan utan att utmana lärarutbildningen, mentorskapet, skjuta till resurser, lokaler och lyfta hela lärarkåren.

    SvaraRadera
  2. Linda, den här diskussionen om demokrati skolan är viktig. Men så länge vi lever i en rätt outvecklad demokrati är det nog bäst att satsa på utbildning för de unga främst och inte locka dem att tro att samhället är bättre än det är.
    Vi bör också försöka att inte använda uttryck som MiaA gör: "utmana", "lyfta", utan att förklara vad hon menar. Debatten om skolan skyls alltför mycket av sådana ord som endast är dödkött.

    SvaraRadera
  3. Ja Mia, jag undrar jag med. Jag tror det är rädsla för att alla inte ska få samma som styr. J_B är ingen ond människa utan försöker bara göra det han tror är bäst. Ibland borde han dock ta ett steg tillbaka och lyssna på dem som är i verksamheten varje dag. Det är enligt min åsikt J-B som underminerat lärarnas status genom att totalt ignorera dem.

    Bertil! Jag tror inte vi ska sitta på rumpan och vänta på att demokratin ska utveckla sig själv, jag tror att vi måste göra det och att vi måste börja med de yngsta. Vi kan inte lägga oss på någon lägstanivå och bara vänta, vi måste handla efter det vi tror på som människor alltid har gjort. Jag är nyfiken på vad du tänker om det Soran sa och hur du ser på utbildning från Paulas sätt att arbeta! Tror du inte att Paulas sätt att undervisa ger det som Jan är ute efter och så mycket mer?
    Jag vet Bertil att det är vissa ord som du inte gillar och jag håller med dig om att vi måste äga våra ord. Jag vet av personlig erfarenhet att Mia gör det men vi har också en skyldighet att förklara om någon undrar, så fråga henne :)

    Ha en go helg båda två och tack för att ni delar era tankar!

    SvaraRadera